De to batteridrevne null-utslippsfergene er spesialdesignet av Wärtsilä for Boreal Sjø. Foto: Wärtsilä.

Wärtsilä skal designe to batteridrevne nullutslippsferger

Wärtsilä fhar fått tildelt en kontrakt om design av to nye nullutslippsferger i april 2020. Fartøyene skal bygges for den norske operatøren Boreal Sjø ved Holland Shipyards i Nederland. ​

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsdesignet fra Wärtsilä er skreddersydd for drifts- og ruteprofilene til de to fergene. Designoppdraget inkluderer også optimalisering av energiforbruk.

I tillegg til design skal Wärtsilä levere motorer og batteripakke om bord, og landbasert batteri-ladesystem. Utstyret leveres til verftet i begynnelsen av 2021 og skipene skal være ferdig og klare for å settes i drift høsten 2021.

- Dette prosjektet er et godt eksempel på Wärtsiläs evne til å levere et godt design og integrerte utstyrsløsninger. Disse batteridrevne fergene representerer fremtiden for miljømessig bærekraft, og utformingen av dem er resultatet av Wärtsiläs mangeårige forskning- og utviklingsinvestering i marine løsninger der ambisjonen har vært å redusere karbonavtrykket innen sjøbasert transport”, sier Harald Tillung, Business Development Manager, Wärtsilä Marine.

Fornøyd med samarbeidet

Både Wärtsilä og Holland Shipyards Group har lang erfaring med elektrifisering av skip og et stort felles ønske om å levere de beste og mest miljøvennlige løsningene som er å få tak i på markedet i dag. De to nye fergene til Boreal vil få alt fremdriftsutstyret om bord levert av Wärtsilä, noe som ifølge selskapet sikrer en mer optimal drift ved å ha det samme kontaktpunkt for service, reservedeler og reperasjoner.

Marco Hoogendoorn, direktør ved Holland Shipyards sier at deres samarbeid med Wärtsilä i dette prosjektet har vært enestående.

- De har gitt oss avgjørende teknisk støtte og analyse av energisystemene vi trenger i dette konkrete prosjektet, som har vært svært verdifull for oss, påpeker Hoogendoorn.

Designet til de to fergene er ikke identiske. Det ene fartøyet er 30 meter langt og kan frakte 10 biler og ca 100 passasjerer, mens det andre er 50 meter langt og kan ta med seg 35 biler og 149 passasjerer, inkludert mannskap.

Fergene skal betjene rutene Launes-Kvellandstrand, samt Abelnes-Andabeløy i Agder utenfor Flekkefjord.