Gå til innhold
Annonse
Slik ser Teekays nye bøyelasterkonsept ut. illustrasjon: Teekay
Slik ser Teekays nye bøyelasterkonsept ut. illustrasjon: Teekay

Tankrederiet Teekay og Wärtsiläs konsept somm er forventet å redusere årlige utslipp av CO2 med mer enn 40 prosent sammenlignet med konvensjonelle bøyelastere. For dette grepet er de nominert til Tanker Shipping & Trade sin miljøpris.

Annonse

Det fremgår av en pressemelding fra Wärtsilä. 

Prisen blir delt ut på den årlige Tanker Shipping & Trade-konferansen i London 20. – 21. november der det deles t ut priser i flere kategorier.  De nominerte til Tanker Shipping & Trade sin miljøpris er selskap eller prosjekt, som i betydelig grad bidrar til å styrke miljøfokuset i dette spesielle skipssegmentet. 

Teekay og Wärtsilä sitt nye konsept for skytteltankere er utviklet i Wärtsilä-miljøet på Stord og i Asker, og fører både til økonomiske og miljømessige fordeler ved at en reduserer bruken av drivstoff og årlige utslipp av CO2 med mer enn 40 prosent sammenlignet med konvensjonelle tankskip.

- I tillegg til å benytte flytende naturgass (LNG) som hoveddrivstoff, vil motorene også kunne kjøre på en blanding av LNG og gjenvunne flyktige organiske forbindelser (VOC) – gassen som fordamper fra oljetankene under lasting, heter det i meldingen.

Ved å utnytte gjenvunnet VOC som drivstoff i stedet for å slippe gassen ut i atmosfæren, vil de skadelige utslippene bli eliminert og skipets bunkersbehov vil bli betydelig redusert. Konseptet gjør også at utslippene av nitrogenoksider (NOx) fra motorenes eksos vil bli redusert med mer enn 80 prosent, at svoveloksidutslippene (SOx) nesten elimineres, og at partikkelutslippene vil bli redusert med mer enn 95 prosent.

Annonse