«Hagland Captain» skal leveres med hybrid løsning fra Wärtsillä

Wärtsilä leverer hybrid oppgradering til «Hagland Captain»

Wärtsilä har inngått en avtale med det internasjonale rederiet Hagland Shipping AS for levering av en hybrid oppgradering. Leveransen skal gjøres om bord på rederiets lasteskip «Hagland Captain». Dette vil være det første prosjektet i sitt slag noensinne for fartøy som går i kystnære farvann.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Installasjonen av Wärtsilä sin batteridrevne fremdriftsløsning vil øke skipets miljøsignatur i betydelig grad ved at utslipp reduseres, drivstofforbruket går ned og støyen blir mindre. Som en del av leveransen vil fartøyet få mulighet til å benytte landstrøm til lasting/lossing og lading av batteriene. Båten vil også få nytt reduksjonsutstyr med teknologi for både kraft-uttak (PTO) og -inntak (PTI) samt Wärtsilä sitt system for NOx-reduksjon (NOR). Den totale reduksjonen av NOx-utslipp (nitrogenoksid) etter ettermonteringen anslås å være på størrelse med 80-90 prosent, mens de samlede kostnadene på drivstoff forventes å bli redusert med 5-10 prosent. Batterikapasiteten vil gjøre det mulig å seile inn og ut av havnen kun på elektrisk kraft i ca. 30 minutter - noe som effektivt reduserer støy og forurensning i havneområdene, heter det i en pressemelding.

Prosjektet er et resultat av et samarbeid mellom Hagland Shipping og det norske miljø- og spesialavfallsselskapet NOAH AS, der det kreves miljøvennlige fartøyer for leveranse av avfall til Langøya utenfor Holmestrand i Vestfold. Wärtsiläs løsning vil være avgjørende for at «Hagland Captain» skal kunne oppfylle miljøkravene. Miljøorganisasjonen Bellona har gitt verdifull bistand til dette prosjektet.

Miljøhensyn stadig viktigere

- Wärtsilä har blitt valgt som partner på grunn av sin betydelige erfaring med å levere miljøvennlige løsninger innen hybridsystemer, sier COO i Hagland Shipping AS, Øivind Wendelbo Aanensen. - Wärtsiläs fremoverlente og gode support har gjort det mulig for Hagland og NOAH å finne fram til en optimal løsning. Vi tror at vårt felles prosjekt vil få stor innvirkning i markedet, og vil videreføre miljøet innen bærekraftige løsninger i nær-skipsfarten.

- Miljøhensyn blir stadig viktigere for rederier rundt om i hele verden. Behovet for ny og smart maritim teknologi har vi allerede sett i subsea-næringen i lang tid, og dette prosjektet viser at behovet også finnes innen transport i kystnære farvann. Wärtsilä tilnærmer seg denne utviklingen gjennom sin Smart Marine Ecosystem-tilnærming, som ved bruk av høy digitaliserings- og tilkoblingsnivå gir større effektivitet, økt sikkerhet og mer bærekraftige løsninger, sier direktør for salg og salgsstøtte, Paul Kohle, i Asset Management Services, Wärtsilä Marine.

Wärtsiläs hybridløsninger er bygget på en fullt integrert hybrid kraftmodul som er den første i sitt slag. Denne kombinerer motorer, et batteribasert energilagringssystem og kraftelektronikk som er optimalisert til å fungere sammen gjennom et nyutviklet energistyringssystem (EMS).