Ponants nye cruiseskip får avanserte miljøytelser med Wärtsiläs LNG-løsninger Bilde: Ponant

Wärtsilä leverer gassmotor til Ponant-skip

Wärtsilä sin 31DF dual-fuel motor er valgt som fremdriftsmaskineri for et nytt, avansert og luksuriøst cruiseskip som bygges av VARD Søviknes for det franske rederiet Ponant.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Cruiseskipet blir bygget for å kunne operere i områder med is, og oppdraget ble gitt i andre kvartal i år, heter det i en pressemelding.

Det 150 meter lange skipet skal operere i miljømessig følsomme-, arktiske- og antarktiske farvann, og derfor vil fartøyet primært bli drevet av LNG-gass. Wärtsiläs teknologi og erfaring med LNG-løsninger blir nevnt som den viktigste årsaken til at 31DF-motoren og andre Wärtsilä-løsninger ble valgt.

I tillegg til fire 14-sylindrede og to 10-sylindrede Wärtsilä 31DF-motorer, vil Wärtsilä også levere drivstoffgassystemet. Dette ble valgt fordi Wärtsilä har god erfaring og referanser innen LNG-håndtering. Wärtsiläs Nacos avanserte Platinum  navigasjonsutstyr er også inkludert i leveransen, og kan på et senere tidspunkt bli integrert med det proaktive energistyringssystemet Eniram som leverer beslutningsinformasjon og varslinger. Eniram er et selskap i Wärtsiläkonsernet.

Wärtsilä sin Smart Marine Ecosystem-visjon innebærer å utnytte digitalisering i største mulig grad for å skape effektiv ressursbruk, gi det aller høyeste sikkerhetsnivået og samtidig ha minst mulig negativ innvirkning på miljøet.

- Vi har bestilt et rent skip med teknologi som går ut over de gjeldende miljøkravene i bransjen. Derfor har vi valgt fremdriftssystemer fra Wärtsiläs høyeffektive 31DF-motor som går på LNG, sier generalsekretær hos Ponant, Charles Gravatte.

- Wärtsilä sin banebrytende teknologi bidrar sterkt til å skape en renere-, mer effektivt og bærekraftig drift. Denne kontrakten er et klart eksempel på dette. Vi er glade for å støtte Ponant, og gjøre det mulig for dem å oppfylle de høyeste bærekraftsstandardene på deres nye cruiseskip, sier regional salgsdirektør for Sør-Europa og Afrika i Wärtsilä Marine Solutions, Glenn Mattas.

Utstyret fra Wärtsilä er planlagt levert i år 2020 - ett år før levering av cruiseskipet fra Ponant. Dette blir det tolvte skipet i Ponants cruiseflåte. De elleve tidligere skipene har framdriftsmaskineri fra Wärtsilä.