Wärtsiläs moderne skipsdesign for CMIs siste krilltråler vil skape verdens største og mest effektive fartøyet av sin type. Illustrasjon: Wärtsilä

Wärtsilä designer krilltråler

Wärtsilä har inngått skipsdesignkontrakt for en ny og moderne krilltråler. Tråleren vil ved levering være den største og mest effektive i sitt slag i verden. Designkontrakten ble inngått med Shanghai Chonghe Marine Industry (CMI) i mars i å

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den rundt 140 meter lange tråleren skal operere i fiskeområdene for krill i Antarktis, og kommer til å operere til sjøs over lange tidsperioder, heter det i en pressemelding torsdag.

Fartøyet vil bli utstyrt med det nyeste utstyret for tråling, med prosesseringsmuligheter ombord for krill-produkter av høy kvalitet. Wärtsilä-designet legger stor vekt både på driftseffektivitet og minimal miljøpåvirkning.

Høsting fra havet må utføres på en bærekraftig måte, spesielt i det lite utnyttede farvannet i Antarktis. Ved å benytte et større og mer effektivt fartøy, gjør Wärtsilä-designet det mulig for operatøren å fiske sin tillate kvote med et så lavt karbonavtrykk som mulig ved at det benyttes mindre drivstoff - noe som også reduserer utslippene

Leder for Wärtsilä Ship design i Norge, Ove H. Wilhelmsen er fornøyd med å lande designkontrakt på ny krilltråler. Foto: Sigbjørn Larsen

Dette er den andre krilltråleren som er designet av Wärtsilä for CMI, og er betydelig større enn den første, «Shen Lan», som snart blir ferdigstilt. I tillegg til skipsdesign, har Wärtsilä også levert motorene til det 115 meter lange fartøyet «Shen Lan».

- I Wärtsilä forsøker vi å lære ved å lytte når vi skal designe fartøy for kunden, og vi har i dette prosjektet jobbet i tett samarbeid med CMI for å etablere så presise krav til vellykket krillfiske som mulig. Det har resultert i at vi sammen med kunden har utviklet dette nye fartøyet som vil være ti meter lengre enn noen annen krilltråler i drift i dag. Tråleren vil dessuten være designet for optimal driftseffektivitet og miljøavtrykk, samt inneholde den beste teknologien innen fiske- og prosesseringsmetoder, sier leder for Wärtsilä Ship design i Norge, Ove H. Wilhelmsen.

- Vi er stolte av at vi nå kan presentere planene våre for verdens største og mest avanserte krilltråler. Wärtsilä var et naturlig valg for oss, etter det utmerkede samarbeidet vi har hatt i utformingen av «Shen Lan», sier Laurent Wang som er administrerende direktør i CMI.

I løpet av andre kvartal i 2020 vil vi ha fullført den innledende prosjekteringen, og den planlagte leveransen av det ferdige fartøyet forventes å skje i 2023.