Sartor Offshore og Wärtsilä Ship Design Norway har samarbeidet om utvikling av et nytt offshorefartøy som skal betjene Statoil i Nordsjøen.

Wärtsilä leverer design til nytt multifunksjonelt beredskapsfartøy

Wärtsilä har i samarbeid med Sartor Offshore utviklet designet til et nytt multifunksjonelt beredskapsfartøy som skal betjene Statoil sine installasjoner i Nordsjøen over en kontraktsperiode på ti år. Det nye skipet skal være klart til drift i fjerde kvartal 2012.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er stolte over at Statoil har valgt vår design til det nye fartøyet, som i tillegg til beredskapsoperasjoner også skal fylle viktige tilleggsfunksjoner som nødslep, og bistand ved brannslukking og evakuering av plattformer, sier Tor Henning Vestbøstad i Wärtsilä Ship Design Norway. 

Sartor Offshore bestilte fartøyet i november etter å ha signert en langtidskontrakt med Statoil. Beslutningen om hvilket verft som skal bygge skipet blir tatt innen utgangen av januar 2011. 

Sartor Offshore og Wärtsilä har samarbeidet over flere år, blant annet om design og utvikling av det multifunksjonelle fartøyet Ocean Alden med typebetegnelsen VS 465. Dette fartøyet skal rederiet operere for Gaz de France på Gjøa-feltet vest for Florø. Det nye skipet, som har typebetegnelsen VS 465 MK II, er en videreutvikling av Ocean Alden-designet.
- Sartor Offshore har vist stort engasjement og gitt oss tillit i arbeidet med å konstruere et fartøy som svarer på de funksjonskrav Statoil har stilt. Det 74,3 meter lange fartøyet vil blant annet kunne foreta nødslep med inntil 120 tonn bollard pull, og vil akter være utstyrt med et spesialarrangement for håndtering av lasteslanger. Skipet vil kunne romme 370 personer dersom en oljeplattform må evakueres. Det vil også kunne benyttes i forbindelse med brannslukking (Fi-Fi I og II) og blir utstyrt for å kunne inngå i førstelinje beredskap mot oljesøl, forteller Vestbøstad.
Wärtsilä Ship Design Norway (tidligere Vik-Sandvik) er ledende innen skipsdesign og ingeniørtjenester for den globale skipsindustrien. Selskapet har spesialisert seg innen design av avanserte offshorefartøy og spesialfartøy, og har totalt vært ansvarlig for design og engineering av rundt 400 båter bygget på verft over hele verden. Wärtsilä Ship Design Norway har hovedkontor i Fitjar i Sunnhordland har ca 100 medarbeidere. Totalt har Wärtsilä-konsernet ca 1.000 ansatte i Norge.