Forbereder berging av «Helge Ingstad»

Mandag fikk pressen komme til havaristedet hvor både sivile og militære fartøy var i full sving med bergingsarbeidet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vil KNM «Helge Ingstad» bli sjødyktig igjen?

– Det gjenstår å se. Jeg vil ta det med Forsvarsmateriell, men fra mitt ståsted tror jeg vi må se når han kommer opp og vi ser skadene og vi kan gjøre de analysene når båtene er åpen og man kan gå inn. Som operasjonell sjef ser jeg helst at den blir klar og operativ så snart som mulig, men jeg har ikke den tekniske fagekspertisen til å gjøre de vurderingene, sier Yngve Skoglund sjef for nasjonalt sjøoppsyn til Skipsrevyen.

Sivilt og militært

Folk og fartøy er i sving utenfor Øygarden der bergingsarbeidet av fregatten KNM «Helge Ingstad» pågår. 

Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell jobber tett med en rekke sivile aktører, alt fra entreprenører som gjør nødvendige forbredelser på landsiden, og dykkerselskap. DNV GL er også involvert. 

«KV Tor»  kooridinerer det arbeidet Kystverket gjør. Hele operasjonen ledes av «Olav Trygvasson» som kommer til å bli benyttet når bergingsarbeidet starter med personell fra Forsvarsmateriel. Dofs kraftige ankerhåndterer «Skandi Vega» legger ut ankeret slik at det er klart når bergingsarbeidet skal starte.
– Her jobber vi i parallelt  for at tiden vi benytter til å få «Helge Ingstad»  opp blir så kort som mulig, forteller Skoglund videre. Han legger til at det er for tidlig å si hvor lang tid det vil ta, men at de prøver å få mest mulig gjort de nærmeste dagene i forkant av bergingsfasen. 

«Helge Ingstad» ligger nå stabilt og og sikret med ni vaiere, mens de holder på å sette på den tiende. Skipet har  ifølge forsvarssjefen ligget trygt og stabilt siden torsdag klokken 18.

– I tillegg måler vi kontinuerlig elektronisk på åtte punkt, slik at vi ser alle fartøysbevegelsene ned på millimeteren, opplyser Håvard Mathisen, kommandørkaptein i Forsvarsmateriell og leder for sikringsarbeidet.   

Stabilt på grunna

Fokus for Forsvaret har vært å ha skipet stabilt der det ligger uten å forverre situasjonen og få ytterligere skader på skroget før en bergingssituasjon kan starte. Berging er nemlig neste steg etter at sikringen er gjort.

– Mye av fartøyet er under vann. Vi har ingen formening om hvordan skadebildet ser ut inni fartøyet. Vi har ikke fjernet noe utstyr fra fartøyet, men vi har hentet navigasjonsdata og overlevert det til politi og havarikommisjonen, sier Skoglund.

Fregatten skal sikres i den posisjonen den ligger for å sørge for at det ikke blir noen ytterligere skade på den. For å feste den til land er det boret en rekke hull langs land der fregatten er festet med kraftige vaiere.

– Vi har hatt en rekke operasjoner med ROV, for å kartlegge forholdene der Helge Ingstad ligger og rundt på innsiden og utsiden av fartøyet. Vi har sett bilder av skadene.Vi holder på med en dykkeroperasjon for å forsterke to festepunkt i baugen på fartøyet. Det er en tidkrevende operasjon, forteller han.

En annerledes operasjon

Planen er å frakte fregatten til Håkonsvern og så vil det være en vurdering av alle skadene. vi vil konservere mest mulig utstyr slik at vi kan få reparert fregatten igjen, men i det vi skal om bord og konservere utstyr må vi gjøre det i tett samarbeid med havarikommisjonen og politiet, fordi det anses som bevismateriell i denne unike saken.

– Sjøoperasjonsssentereret  driver denne operasjonen paralelt med alle andre operasjoner vi gjør med alle andre fartøy i sjøforsvaret. For oss er det bare en anne type operasjon. Det er en spesiell hendelse for oss alle, men det er en operasjon, sier Skoglund.

– Vi har ingen stor erfaring med redde våre egne fartøy. Heldigvis. Det skjer veldig sjeldent, sier bergenseren. Sist var med KNM Oslo som havarerte på nittitallet.