Illustrasjonsfoto:www.skipsrevyen.no

Viktig forslag i en krevende fase

Regjeringen la 20.januar frem endringer til rederiskatteordningen. Endringene betyr at miljøfondsandelen i det nye rederiskattesystemet ikke lenger belastes rederiene som gjeld, men godkjennes som egenkapital. Daglig leder i Maritimt Forum, Jørn Prangerød, mener at regjeringens forslag er viktig i den krevende fasen den maritime næringen nå befinner seg i.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- En betydelig del av ordrebøkene ved norske verft er ikke finansiert. Derfor er det nå særlig kritisk å sikre finansiering av de kontraktene som er inngått mellom rederi og verft. Det at rederiene nå endelig får klarhet i at miljøfondsandelen i det nye rederiskattesystemet er egenkapital og ikke gjeld, vil bedre rederienes mulighet til å opprettholde aktivitet og sysselsetting i en kritisk tid. Hvis en åpner for å benytte rederibeskattede midler som garanti for lån vil det også forhåpentligvis bidra til å styrke rederienes finansieringssituasjon. Slik kan inngåtte byggekontrakter ved verftene gjennomføres som planlagt.
- Regjeringen må jobbe videre med å få finansieringsmarkedet til å fungere normalt igjen, sier Prangerød. Økte avskrivningssatser på linje med hva de har i Europa vil også bidra til å hjelpe industrien i denne svært vanskelige fasen vi er inne i, og jeg håper regjeringen har dette med i krisepakken som kommer på mandag, avslutter Prangerød.