- Vi er verdensmestre på havet. Skal Norge beholde denne topplasseringen må vi tidlig fortelle jentene om alle mulighetene som finnes. Maritim næring må vekke interessen og vi må sikre framtidens arbeidskraft, understreker Line Andersen, prosjektleder i Maritime Bergen.

- Vi trenger flere kvinner i næringen

Kvinneandelen i maritim næring er økende. Det viser ferske tall fra medlemsorganisasjonen Maritime Bergen. – Det er mer positive tall i dag enn i 2010 da kvinneandelen var under ti prosent, men vi har fortsatt en lang vei å gå, mener Line Andersen, prosjektleder for Maritime Bergen.     

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gjennom arrangementet «Et HAV av muligheter» som går av stabelen 22 mars, vil Maritime Bergen og VilVite rekruttere flere kvinner til maritim næring. 100 jenter fra ungdoms- og videregående skole fra hele Bergensregionen vil da få vite mer om hvordan man kan bli en havbunnsdetektiv, oppleve de syv hav eller jobbe med verdensledende teknologi, opplyser Maritime Bergen gjennom en pressemelding.

- Vi er verdensmestre på havet. Skal Norge beholde denne topplasseringen må vi tidlig fortelle jentene om alle mulighetene som finnes. Maritim næring må vekke interessen og vi må sikre framtidens arbeidskraft, understreker Andersen.
Det virker
I 2010 gjennomførte Maritime Bergen en undersøkelse for å se hvordan det sto til med kvinner i maritim næring. Det ble gjort intervju av ungdom og ansatte i bedrifter, og laget en rapport ut fra dette. Det viste seg at det var svært lav kvinneandel i de maritime bedriftene (13.000 menn mot 1000 kvinner) og ungdom generelt, og jenter spesielt visste svært lite om maritim næring.

Etter de noe nedslående resultatene i rapporten fra 2010 satte Maritime Bergen i gang en rekke tiltak for å opplyse jenter og kvinner om mulighetene innen det maritime Rekrutteringsarrangementene Kvinner i Kuling og Et HAV av muligheter! så dagens lys i 2011. Mål; å informere og knytte unge kvinner nærmere næringen.

- For å evaluere effekten av disse arrangementene ble det sendt ut spørreskjema til deltakere mellom årene 2011-2014. 72% av respondentene svarte at de før arrangementet hadde lite kjennskap til næringen. Hele 90% svarte at de hadde god kjennskap til næringen i etterkant av arrangementet!

I tillegg til at Maritime Bergen stadig treffer igjen kvinner som forteller at de har startet en maritim karriere grunnet arrangementene, hvor fokus på kvinnelige rollemodeller vektlegges, viser også en spørreundersøkelsen at trendene kan være skiftende. Tiltakene som ble satt i gang i 2011 fungerer etter planen, forteller Andersen.

Selv om Maritime Bergen langt fra kan ta all æren, understreker Andersen at da organisasjonen sendte ut en undersøkelse til sine medlemmer i 2017 viste svarene en nær tredobling av antall kvinner i de maritime bedrifter som svarte, i forhold til hvordan status var for nærmere ti år siden. 
Inspirerende rollemodeller
En annen ting som ble understreket i rapporten var viktigheten av kvinnelige rollemodeller.

I samarbeid med utdanningsinstitusjonene og næringslivet vil 40 kvinnelige rollemodeller vise det HAV av muligheter man har ved å studere realfag, maritime fag eller ta en teknisk utdannelse. Prosjektleder i Maritime Bergen Line Andersen er opptatt av at rollemodellene skal motivere og inspirer jenter til å ta utradisjonelle valg:
- Jenter i Norge kan gjøre alt. Likevel finner vi altfor få kvinner i Norges mest spennende og internasjonale bransje. Mange vet rett og slett ikke om alle mulighetene som finnes og velger bort maritime og teknisk fag. Det Maritime er fortsatt en svært mannsdominert bransje – både når det kommer til sjøfolk og ansatte på land, sier Andersen.