Gå til innhold
«Nisseki Maru» var verdens størst tankskip da det ble bygget i 1971 og omtalt i Skipsrevyen. Skipet ble hugget i 1985. Foto: Tokyo Tanker KK
«Nisseki Maru» var verdens størst tankskip da det ble bygget i 1971 og omtalt i Skipsrevyen. Skipet ble hugget i 1985. Foto: Tokyo Tanker KK

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver lørdag presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knytte til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

(Skipsrevyen nr 1, 1971)

Verdens største skip er japansk og heter «Nisseki Maru»

I august begynte verdens største tankskip, turbintankerren “Nisseki Maru” sine tekniske prøver til sjøs. Skipet, en nett sak på 372 400 tonn dødvekt er bygget for Tokyo Tanker Co og skal etter planen overleveres i disse dager. Ishikawajima Harmas-verftet i Kure har bygget giganten og den skal ta olje fra den Arabiske Gulf til Nippon Oil Groups i Japan. En rundtur regnes å vare i ca 40 døgn, og på et år vil således “Nisseki Maru” frakte nær 3,5 millioner tonn crude oil til Japan. I ballast vil skipet kunne gå gjennom Malaccastredet, men i lastet tilstand stikker det så dypt at det må ty til Lombokstredet.

Det er en kjent sak at alle japanske skipsnavn ender med dette ordet Maru. Tross spredte forsøk, også hos japanere, har det ennå ikke lykkes Skipsrevyen og få en fullgod forklaring på hva dette ordet egentlig står for. Vi benytter derfor anledning og forespør de personer som måtte føle seg kallet til det, vennligst la oss få ta del i deres viten om dette uttrykket. (Skipsrevyen nr 1, 1971)

P.S: I 1971 var det smått med internett og søkemotorer. I dag finner vi med enkle tastetrykk at betydningen av Maru = sirkel. Grunnen til at det ofte brukes i navn på skip er at sirkel referer til noe positivt. I tidligere tider ble Maru også brukt om en lubben/rund gutt.