Gå til innhold
Annonse
Møre Maritime AS i Kristiansund har inngått sin største designkontrakt noensinne med det tyrkiske skipsverftet Sefine Shipyard. Fartøyet som er av typen «MachoShip 7500» er kontrahert av Frøy Rederi AS. Illustrasjon: Møre Maritime AS/Frøy Rederi AS.
Møre Maritime AS i Kristiansund har inngått sin største designkontrakt noensinne med det tyrkiske skipsverftet Sefine Shipyard. Fartøyet som er av typen «MachoShip 7500» er kontrahert av Frøy Rederi AS. Illustrasjon: Møre Maritime AS/Frøy Rederi AS.

Den nye brønnbåten til Frøy Rederi skal være hele 30,9 meter bred, og blir åtte meter bredere enn Sølvtrans sin «Ronja Storm».

Annonse

Møre Maritime som holder til på Dahle og utvikler egne konsepter og skipsdesign, har inngått sin hittil største kontrakt med det tyrkiske skipsverftet Sefine Shipyard, ifølge nettavisen Tidens Krav. Brønnbåten er kontrahert av Frøy Rederi som har flere båter designet av konsulentfirmaet i Kristiansund.

Fartøyet som er 83,7 meter langt, er ikke lengre enn dagens brønnbåter, men bredden på 30,9 meter er åtte meter bredere enn «Ronja Storm».

- Skulle vi hatt samme utforming på en brønnbåt med normal bredde, ville den ha blitt 120 meter lang. Manøvrering rundt oppdrettsanlegg med dette nye fartøykonseptet blir betydelig enklere enn båter med større lengde, sier daglig leder Svein Knudtzon Waagbø i Møre Maritime til Tidens Krav.

Brønnbåten har ifølge nettavisen en kapasitet på 7 500 m³, fordelt på tre boksformede lasterom for problemfri bruk av skyveskott. 

Saken ble først omtalt hos ilaks.no

I den første versjonen av saken skrev vi at båten ville bli dobbelt så bred som Ronja Storm. Det er ikke riktig, den vil være dobbelt så bred som den største brønnbåten som idag er i drift.

Annonse