I dag gir senterleder Per Erik Nielsen nautisk offiser om bord på cruiseskipet “Nautica”, Domingo Carguilo litt geografisk informasjon om havnebyen Bergen. Foto: Vibeke Blich

- Verdens mest besøkte sjømannssenter

I fjor hadde Bergen internasjonale sjømannsenter på Festningekaien 8000 besøkende innom. - Hittil denne sommeren har vi allerede passert 2000 besøkende sjøfolk, sier en fornøyd senterleder Per Erik Nielsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sammen med konen Wenche holder Per Erik Nielsen, som nylig pensjonerte seg etter 17 år i Sjøfartsdirektoratet, sjømannsenteret i Bergen åpent hele sommersesongen.
Nielsen driver nå senteret gjennom enkeltmannsforetaket sitt Nielsen Cruise Services. Med lange åpningstider er han helt avhengig av frivillige hjelpere for å serve sjøfolka best mulig når de kommer i land, forteller han.

Senteret har hatt over 2000 besøkende hittil i år. Her gjør to fotballag fra to forskjellige cruiseskip seg klar til en vennlig fotballkamp på land. Foto: Vibeke Blich

- Vi hadde 103 mannskap innom her bare mandag, smiler han, og legger til at Bergen International Seamen’s center trolig er det mest besøkte senteret i verden. I helgen fikk de gjest nummer 2000 på besøk.

Gratis internett

I dag gir Nielsen navigatøren om bord på cruiseskipet “Nautica”, Domingo Carguilo, litt geografisk informasjon om havnebyen Bergen.
- Jeg er veldig begeistret for Bergen allerede. Det er så vakkert her, både fjordene og landskapet som Norge har å by på. Det er helt fantastisk, sier Carguilo.

Hvor viktig er det egentlig for sjøfolkene med et sjømannssenter i havnen?

- Gratis wifi er alfa omega. Da kan vi holde kontakten med familie og venner. Vi får ikke det om bord, der må vi betale for det, sier Carguilo.

Og ifølge Nielsen er det bare Viking Lines som har wifi til fri bruk på sine skip. På de andre cruise-skipene må både gjester og besetning som jobber opp til 9 måneders skift, bla opp for å kunne kommunisere med familie og venner over nettet. 
I tillegg frister senteret med norske vafler, billige suvenirer og kaffe.

- Dette gir oss så mye glede at det er vel verdt jobben og tiden det tar for oss. Vi bidrar med det vi kan for sjøfolkene. Det er entusiasmen som driver oss, det å gjøre folk glade gir mening, sier ekteparet Nielsen.

Mens Nielsen jobber som daglig leder av senteret, er det Bergen Havn som eier bygget.  

Sjøfartsdirektoratet og Norwegian Cruise Services gir økonomiske bidrag.