- Da korona kom, viste vi, at vi måtte tenke annerledes, og raskt, siger Hanus Samró, medeier og salgssjef. Foto: Fishfacts

Verdens første markedsføringsverktøy til fiskeri

Det færøyske selskapet, Fishfacts, som grunderne Óli og Hanus Samró har etablert, har lansert verdens første markedsføringsverktøy til fiskeri. De er også far og sønn. Presentasjonen av det nyutviklede verktøyet foregikk direkte på nettet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Da korona kom, viste vi, at vi måtte tenke annerledes, og raskt, siger Hanus Samró, medeier og salgssjef i en pressemelding.

Fishfacts er en digital plattform tilpasset fiskerinæringen, uavhengig hvor i verden det drives fiskeri. De tilbyr satellitt-AIS til 4000 fiskefartøy, i tillegg til informasjon om rederiene og tekniske detaljer om fartøyene.

- Med plattformen kan norske tjenesteleverandører komme i kontakt med kanadiske, russiske, islandske eller andre aktører. Det kan en gjøre gjennom å publisere målrettet informasjon om tjenester og produkter, På Fishfacts kan en bruke både tekst og levende bilder.

Fishfacts har 472 fiskefartøy som brukere i 17 lande. De driver fiske fra Svalbard i nord til Antarktis i sør, og fra Canada i vest til Okhotsk i øst. Hanus Samró, medeier og salgssjef, siger, at det er viktig å påpeke, at fiskerinæringen er forskjellig, både type fiske og fra land til land.

- De som driver en linebåt er kanskje ikke så veldig interessert i å lese om det siste innen pelagisk sektor. De som driver innen pelagisk er kanskje ikke interesserte i det som er av nyvinninger innen frysetrålersektoren. Derfor har vi lagt opp til at tjenesteleverandørene selv kan velge hvem som skal kunne lese deres informasjon, og det gjelder både hvilke sektorer og i hvilke land informasjonen kan mottas. Kort sagt. Leverer du til linebåter, kan du bestemme at kun linebåter ser det. Leverer du til pelagiske fartøy, kan du velge, at kun pelagiske fartøy ser informasjonen.

Fiskerinæringen er global. Der er ikke kun konkurranse mellom fiskefartøyene ute på feltene, men det er ikke minst stor konkurranse mellom tjenesteleverandørene i de ulike landene.

- Det er ingen hemmelighet, at norske tjenesteleverandører er i verdensklasse, men de er også i hard konkurranse med leverandører i andre land. Med det nye markedsføringsverktøy er det mulig for norske tjenesteleverandører å vise seg frem fra sin beste side, direkte overfor mulige kunder, siger Hanus Samró, medeier og salgssjef.