Verdens første hydrogendrevne lasteskip
Egil Ulvan Rederi fra Trondheim vant den høyt profilerte kontrakten med Heidelberg Cement og Felleskjøpet Agri om å bygge og drifte verdens første nullutslipps bulkskip. Skipskonseptet som skal benyttes er utarbeidet i tett samarbeid med designselskapet Norwegian Ship Design – TNSDC fra Førde.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Grønt Skipsfartsprogram har fasilitert konkurransen der Felleskjøpet og Heidelberg Cement gikk sammen om en konkurranse for å utvikle, bygge og drifte et hydrogendrevet nullutslipps bulkskip. 31 rederier deltok i konkurransen som Egil Ulvan Rederi kom seirende ut av.
Administrerende direktør Arild Hoff i Egil Ulvan Rederi forklarer noe av suksessoppskriften:
- Det ligger i vårt DNA å være fremoverlente og flytte grenser. Vi har eiere som er svært interessert i teknologi og alltid «hands on».
Det er blant annet Ivar Ulvan som en av eierne Hoff sikter til. Ikke bare er han reder, han er også teknisk sjef. Iført kjeledress og med skitt som bekrefter hands on, fra verftet hvor «Oddrun With» nå ferdigstilles, sier han:
- Vi skal alltid strekke oss etter nye muligheter. Samtidig som vi hele tiden skal bygge på det vi tidligere har gjort og det vi kan. Ideene som nå er konkretisert i «Orca With» har vi utviklet sammen, rederi og designer.
Fokus på redusert forbruk
Samarbeidet med Norwegian Ship Design har vært avgjørende:
- Vi kjenner hverandre godt fra tidligere og har et nært og tett samarbeid som bokstavelig talt har vært gull verdt i denne konkurransen, sier Hoff.
Administrerende direktør Gjermund Johannessen i Norwegian Ship Design – TNSDC er svært fornøyd med å vinne sammen med Egil Ulvan Rederi.
- Som selskap har vi arbeidet målrettet for å bli ledende på utvikling av skreddersydde og energieffektive skipsdesign, og bruk av fremtidsrettet ny miljøteknologi om bord i fartøy. Egil Ulvan Rederi er svært framoverlent og har tilsvarende ambisjoner som rederi. Vi har et tett og godt samarbeid, der vi ser muligheter og finner løsninger sammen, sier Johannessen.
Selskapet har sammen presentert tekniske løsninger med ekstremt fokus på redusert energibruk og dermed spart drivstoff, i en rekke møter med Felleskjøpet, Heidelberg Cement og ekspertise fra DNV.
Konseptet som overbeviste fikk tidlig prosjektnavnet «With Orca» - Powered by Nature. Forklaringen på benevnelsen kunne vært at fartøyet er hydrogendrevet, men fartøyet skal redusere hydrogenforbruket ytterligere ved direkte bruk av naturkreftene.
Sjøsettes i 2023
Direkte bruk av naturens egen fornybar energi er utvilsomt den mest miljøvennlige løsningen. Denne energi blir levert helt gratis uten kostbar produksjon, distribusjon, overføring og omforming. Ruten mellom Oslofjorden og Rogaland har mye energi lett tilgjengelig om den utnyttes rett.
Bulkskipet som skal inn i en 15 års kontrakt med Heidelberg / Felleskjøpet skal frakte korn fra Østlandet til Vestlandet og stein/grus fra Vestlandet til Østlandet. Skipet skal driftes utelukkende av kombinasjonen hydrogen og rotorseil. Med en spesialutviklet kjølløsning og rotorseil skal skipet kunne seile lange strekninger kun med krefter fra vind.
Prosjektet går nå inn i en mer detaljert utviklingsfase der tekniske løsninger skal videreutvikles og optimaliseres. Denne fasen inneholder en rekke spennende delprosjekter som skal utvikles med nytteverdi langt utover dette prosjekt. Målet er likevel at både transportkontrakt med vareeierne og byggekontrakt med verft skal inngås ved årsskiftet 2021/2022. Skipet skal være klar til drift i 2024, med sjøsetting i 2023.