Fartøyet skal etter planen sjøsettes i 2023. Illustrasjon: Norwegian Ship Design

Verdens første hydrogendrevne lasteskip

Egil Ulvan Rederi fra Trondheim vant den høyt profilerte kontrakten med  Heidelberg Cement og Felleskjøpet Agri om å bygge og drifte verdens første nullutslipps  bulkskip. Skipskonseptet som skal benyttes er utarbeidet i tett samarbeid med  designselskapet Norwegian Ship Design – TNSDC fra Førde. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grønt Skipsfartsprogram har fasilitert konkurransen der Felleskjøpet og Heidelberg Cement  gikk sammen om en konkurranse for å utvikle, bygge og drifte et hydrogendrevet nullutslipps  bulkskip. 31 rederier deltok i konkurransen som Egil Ulvan Rederi kom seirende ut av. 

Administrerende direktør Arild Hoff i Egil Ulvan Rederi forklarer noe av suksessoppskriften: 

- Det ligger i vårt DNA å være fremoverlente og flytte grenser. Vi har eiere som er svært  interessert i teknologi og alltid «hands on». 

Det er blant annet Ivar Ulvan som en av eierne Hoff sikter til. Ikke bare er han reder, han er også teknisk sjef. Iført kjeledress og med skitt som bekrefter hands on, fra verftet hvor «Oddrun With» nå ferdigstilles, sier han:

- Vi skal alltid strekke oss etter nye muligheter. Samtidig som vi hele tiden skal bygge på det vi tidligere har gjort og det vi kan. Ideene som  nå er konkretisert i «Orca With» har vi utviklet sammen, rederi og designer. 

Om prosjektet:

  • Prosjektnavn «With Orca» - Powered by Nature 
  • Selvlossende bulkskip – nullutslipp. 
  • Lengde ca. 88 m 
  • Dødvekt ca. 5500 tonn 
  • Drives av hydrogen og vindkraft 
  • Hydrogen lagres om bord i komprimert form 
  • To rotorseil for seiling 
  • Skrog og propulsjonsløsning for høy energieffektivitet 
  • Hydrogen forbrenningsmotor med spesialtiltak for økt motoreffektivitet 
  • En rekke andre energibesparende tiltak 
  • Prosjektert for stor andel norsk utstyr

Fokus på redusert forbruk

Samarbeidet med Norwegian Ship Design har vært avgjørende:

- Vi kjenner hverandre godt fra tidligere og har et nært og tett samarbeid som bokstavelig talt har vært gull verdt i denne  konkurransen, sier Hoff. 

Administrerende direktør Gjermund Johannessen i Norwegian Ship Design – TNSDC er svært  fornøyd med å vinne sammen med Egil Ulvan Rederi.

- Som selskap har vi arbeidet målrettet for å bli ledende på utvikling av skreddersydde og energieffektive skipsdesign, og bruk av fremtidsrettet ny miljøteknologi om bord i fartøy. Egil Ulvan Rederi er svært framoverlent  og har tilsvarende ambisjoner som rederi. Vi har et tett og godt samarbeid, der vi ser muligheter og finner løsninger sammen, sier Johannessen. 

Selskapet har sammen presentert tekniske løsninger med ekstremt fokus på redusert energibruk og dermed spart drivstoff, i en rekke møter med Felleskjøpet, Heidelberg Cement og ekspertise fra DNV. 

Konseptet som overbeviste fikk tidlig prosjektnavnet «With Orca» - Powered by Nature. Forklaringen på benevnelsen kunne vært at fartøyet er hydrogendrevet, men fartøyet skal redusere hydrogenforbruket ytterligere ved direkte bruk av naturkreftene. 

Sjøsettes i 2023

Direkte bruk av naturens egen fornybar energi er utvilsomt den mest miljøvennlige løsningen. Denne energi blir levert helt gratis uten kostbar produksjon, distribusjon, overføring og omforming. Ruten mellom Oslofjorden og Rogaland har mye energi lett tilgjengelig om den utnyttes rett. 

Bulkskipet som skal inn i en 15 års kontrakt med Heidelberg / Felleskjøpet skal frakte korn fra Østlandet til Vestlandet og stein/grus fra Vestlandet til Østlandet. Skipet skal driftes utelukkende av kombinasjonen hydrogen og rotorseil. Med en spesialutviklet kjølløsning og rotorseil skal skipet kunne seile lange strekninger kun med krefter fra vind.

Prosjektet går nå inn i en mer detaljert utviklingsfase der tekniske løsninger skal  videreutvikles og optimaliseres. Denne fasen inneholder en rekke spennende delprosjekter som skal utvikles med nytteverdi langt utover dette prosjekt. Målet er likevel at både  transportkontrakt med vareeierne og byggekontrakt med verft skal inngås ved årsskiftet  2021/2022. Skipet skal være klar til drift i 2024, med sjøsetting i 2023.