Hvilket land er verdens beste sjøfartsnasjon? Foto: Sigbjørn Larsen

Verdens beste sjøfartsnasjon

Som første mediekanal kan Skipsrevyen i dag avsløre hvilket land som kan smykke seg med tittelen verdens beste sjøfartsnasjon 2018.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den omfattende rapporten fra DNVGL og det internasjonale analysebyrået Menon, som har rangert verdens beste sjøfartsnasjoner ut fra en rekke forskjellige vurderingskriterier, er nå klar, men enda ikke offentliggjort. Skipsrevyen har imidlertid fått  tilgang til rapporten og kan i dag offentliggjøre hvilke land som har fått den beste rangeringen, og hvilken nasjon som har gått helt til topps.

Listingen fremkommer ved at Menon på oppdrag fra DNVGL har gjennomført intervjuer med en rekke ledende shippingfolk verden over, og bedt dem om å rangere nasjonene ut fra ulike vurderingskriterier. Det er fire hoveddimensjoner; shipping, maritime finance og lov, maritim teknologi, havner og logistikk. Av disse vekter shipping høyest med 40 prosent og de andre tre hoveddimensjonene vekter 20 prosent hver. Innenfor hver hovedkategori er det flere ulike vurderingskriterier, til sammen 24 ulike og mest mulig objektive kriterier.

Tidligere ble rangeringen gjennomført ved å rangere ulike havnebyer. I år har  DNVGL og Menon startet med å rangere verdens beste sjøfartsnasjoner.

Så hvilken nasjon har så gått helt til topps? (Teksten fortsetter under bildet.)

Kina slår USA

Kina er rangert på topp med USA som nummer to. Japan tar tredjeplassen, mens Tyskland, Norge og Sør Korea deler fjerdeplassen. Kina scorer først og fremst høyest på shipping, havner og logistikk. USA scorer generelt høyt på alle parameterne tett fulgt av Japan. Tyskland, Norge og Sør Korea har en aggregert score som ligger nærmest likt med hverandre. Som shippingsentrum tok Kina førsteplassen takket være styrken til de lokale rederiene med Hellas hakk i hæl. USA dominerer maritim Finance og lov med en stor andel av selskaper som oppfyller en rekke internasjonale krav, lover og regler innenfor maritim sektor. Sør Korea trekkes frem i rapporten som spesielt sterke på maritim teknologi og Kina er den udiskutable verdensleder hva gjelder havner og logistikk.

Kina er verdens største shippingnasjon målt etter antall rederier og tonnasje, men Hellas tar innpå. USA har høyest flåteverdi med Kina og Japan like etter. Kina scorer også høyt på IMO standardene med Japan tett på. Tyskland er med i toppen takket være sterke markedsandeler for flåtestørrelse eiet og driftet av tyske rederier. Norge gjør det sterkt innenfor shipping finance godt hjulpet av Oslo Børs som er en av de største shippingbørsene i Europa. London er skipsforsikringens hovedstad med 61 prosent av markedet.

Sør Korea, Kina og Japan topper listen når det gjelder markedsandelene for skipsbygging på verdensmarkedet, målt etter bygget tonnasje.Sør Korea får topp score innenfor maritim teknologi og leverandører til maritim sektor. Også Tyskland gjør det sterkt innenfor leverandørindustrien med teknologi i verdensklasse. Kina er verdensmester i havnelogistikk. Kina har verdens mest effektive containerhavner og lastehåndtering. Kinas havner losser og laster 6 timer raskere enn gjennomsnittlig laste- og lossetid for havner ellers i verden. USA utmerker seg med hensyn til håndtering av cruisetrafikk og havnekapasitet. De forente arabiske emirater er verdens fjerde største havneterminal og verdens største “freeport” med hovedkontor i Dubai.