Skipsføreren på

Vellykket autodocking på MF Folgefonn

Wärtsilä har gjennomført vellykket testing av sin nye autodocking-teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det skriver selskapet i en pressemelding. 

Testen ble gjennomført på MF “Folgefonn”, et 83 meter langt fartøy eid av det norske fergerederiet Norled. Fartøyet har hybrid fremdriftsmaskineri og er allerede utstyrt med et trådløst ladesystem fra Wärtsilä. MF “Folgefonn” er verdens første ferge med autodocking.

Testing av autodocking startet opp i januar i år, og ble ferdigstilt i april med operativ full-skala-forsøk ved kai. Ikke på noe tidspunkt var det nødvendig for kapteinen å overta den manuelle kontrollen over fartøyet.

Prosessen starter når fergen er cirka 2000 meter fra kai. Fartøyet fortsetter med normal transittfart, og utfører så en automatisk og gradvis nedbremsing. Deretter aktiveres såkalt line-up og docking-maneuver automatisk, fram til skipet er sikret ved kai. Når skipet er klar til avgang, kan prosedyren benyttes på en identisk, men omvendt, måte.

Full manøvrering av fartøyet, inkludert styring og fremdrift, blir kontrollert av programvaren. Likevel kan man utføre manuelle inngrep og overta kontrollen når som helst.

Norled har gjort MF “Folgefonn” tilgjengelig for Wärtsilä for å kunne videreutvikle en rekke Wärtsilä Smart Marine-produkter og -systemer. Blant annet har Wärtsilä allerede installert og testet systemer for energioptimalisering, hybrid fremdrift, trådløs induktiv batterilading og energilagring.

Fergen kan nå betjenes med automatisk trådløs lading, automatisk vakuumforankring og automatisert docking. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge.