Velger fartøyer med renseteknologi

StatoilHydro tildeler kontrakter på fire nye forsyningsfartøyer til norsk sokkel. Selskapet har benyttet muligheten til å skaffe seg enda et nytt fartøy som går på gass.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den samlede verdien på kontraktene med de fem fartøyene, inkludert opsjoner, er på nesten tre milliarder kroner. Fartøyene skal leveres i tidsrommet 2008–2011.

To av fartøyene skal leveres fra Remøy Shipping. De to andre kommer fra Farstad Shipping ASA og DOF Management ASA.

Alle de fire fartøyene bruker ny teknologi for å redusere utslippene til luft. Tre av fartøyene har dieselelektrisk løsning med katalysator, noe som reduserer utslippene av NOx med cirka 90 prosent i forhold til ordinære dieselfartøyer.

Fartøyet som går på flytende gass, LNG, reduserer i tillegg utslippene av CO2 med cirka 20 prosent.
StatoilHydro inngår med dette kontrakt på sitt fjerde gassfartøy. StatoilHydro er foreløpig eneste selskap i verden som har tatt i bruk gassfartøyer til offshorevirksomhet.
– Vi er fornøyd med at vi gjennom denne tildelingen klarer å kombinere vår målsetting om å drive vår offshore forsyningsvirksomhet på en sikker og effektiv måte samtidig som vi tar i bruk ny teknologi for å redusere miljøkonsekvensene, sier Torstein Hole, leder for Driftsutvikling i StatoilHydro.

Fartøyene fra Remøy Shipping skal seile for StatoilHydro i åtte år, med opsjonsperioder på inntil fire år. Fartøyene fra DOF Management ASA og Farstad Shipping ASA skal seile for StatoilHydro i fem år, med en tilsvarende opsjonsperiode.

I tillegg har StatoilHydro nylig inngått kontrakt på fartøyet ”Volstad Princess”, en kontrakt på tre år med to årlige opsjoner.

Se også; Unique design solution wins DOF contract for Aker Yard