Mette Sørfonden og Roy Reite signerer byggekontrakten. Foto. Sigbjørn Larsen

Vard Langsten signerer kontrakt på kystvaktskipene

Vard Langsten og Forsvarsmateriell kunne mandag morgen signere kontrakt for bygging av nye kystvaktskip. Byggekontrakten har en ramme på 6,8 milliarder. 

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De nye fartøyene, som skal leveres i tidsrommet 2022-2024 skal erstatte de tre helikopterbærende kystvaktfartøyene i Nordkapp-klassen som ble tatt i bruk på begynnelsen av 1980-tallet. 

Mette Sørfonden, direktør i Forsvarsmatriell signerte kontrakten med konserndirektør i Vard, Roy Reite.  Kontraktsverdien med verftet er på ca 5,2 milliarder kroner og omfatter byggingen av tre helikopterbærende skip, mens den total kostnadsrammen for prosjektet er 6, 8 milliarder kroner. 

Forsvarminister Frank Bakke-Jensen kom til Tomrefjord for å overvære signeringen av byggekontrakten. 

Viktig å være en tydelig nabo for Russland

– En stor dag for Vard Langsten, sa verftsledelsen da de tok i mot ledelsen i forsvarsdepartementet. – Gratulerer med  oppdraget. Dere har vunnet kontrakten fordi dere er best, sa forsvarsministeren.

– Vi kan også gratulere Norge. Det var nødvendig for Forsvaret å bygge nye kystvaktskip. De gamle er 42 år. Det er også viktig for oss å være en tydelig og forutsigbar nabo for Russland. Det gjør vi blant annet ved å være tilstede med Kystvaktkip for å forvalte våre fiskebestander og vår sikkerhet i nordområdene, la Bakke-Jensen til. 

I anbudsrunden til skipene var seks verft prekvalifisert, av disse leverte Vard Langsten, Kleven og Westcon i Ølensvåg tilbud. Forhandlingene med Vard, som skal ha hatt et stort antall norske underleverandører i sitt tilbud,  har påpgått siden høsten 2017.

Vard har tidligere bygget KV “Svalbard” og etterretningstjenestens nye skip “Marjata”.