Konsernsjef i IMS Group Roy Langseth ved siden av ballastvannrenseanlegget Oceansaver. Foto: Sigbjørn Larsen.

Vant gigantkontrakt i Malaysia, bygger fabrikk i Tyskland

- Etter å ha fått en gigantkontrakt med Malaysias marine til en verdi av 15 millioner euro bygger vi ny fabrikk i Tyskland, sier konsernsjef i IMS-gruppen Roy Langseth, til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fra sitt hovedkontor i Risør leder Roy Langseth det internasjonale maritime konsernet IMS-gruppen,  med eierinteresser i blant annet Team Tec, Baggerød og tyske Schoenrock.

IMS gruppen-produserer blant annet vanntette dører for skip og rigger, brannsikre vinduer, oljeforbrenningsovner, scrubberanlegg og kontrolltavler. Med sitt oppkjøp av Oceansaver produserer gruppen nå også ballastvannrenseanlegg for skip.

Selskapet er kontrollert av familien Nilsen, fire brødre og deres far i USA og Roy Langseth.

- Det er kort vei til beslutningene og aldri noe problem å skaffe til veie penger til nødvendige investeringer, smiler Langseth.

Gigantkontrakt og ny fabrikk

Etter å ha vunnet kontrakten med marinen i Malaysia til en verdi av 15 millioner euro bygges det ny fabrikk på 4000 kvadratmeter i Tyskland.

-Den får litt høyere gjerder, vinduene sitter litt lenger opp på veggen, og de besøkende må gjennom en sikkerhetssone, som man forventer av en fabrikk som produserer for marinen, sier Langseth. Vi bestemte oss for at vi skulle være i den divisjonen som kan konkurrere om og motta slike ordre. Derfor bygger vi den nye fabrikken etter de standarder som slike kunder forventer seg.

-Dette er et av de produktene våre som jeg synes det virkelig er morsomt å snakke om, sier Roy Langseth.  Han viser frem en av selskapets vanntette dører for skip. Etter å ha fjernet dørterskelen på 28 centimeter doblet bedriften salget, og selger nå 1000 vanntette dører i året. – Det var en kunde som satte oss på ideen da vi spurte om hva som skulle til for at vi skulle få ordren. Han ville ha fjernet dørterskelen. Vi fjernet 28 centimeter av dørterskelen, og vips så stod det også andre kundene i kø for å kjøpe dørene våre. Rett og slett et eksempel på en svært vellykket produktutvikling.

Robot tar opp konkurransen med Kina

I bedriftens produksjonshaller på Brokelandsheia ligger enorme spesialdører klare til en rigg i Mexico. Her produserer bedriften også sine oljeforbrenningsovner og kontrolltavler. Stålovner, steiner og innsatser ligger på rekke og rad. Enorme tørkeovner trekker ut vannet ut fra steinplatene. Gnistspruten står når stålarbeiderne skjærer seg inn i nye plater. Sveiseflammene lyser opp når sveiserne sammenføyer nye stålkonstruksjoner og nye spesialtilpassede vanntette dører for maritim sektor utarbeides.  Bak et solid gitter med kodelåste dører står en flunkende ny ”medarbeider” som programmeres til å utføre nøyaktige og tidkrevende arbeidsoperasjoner for flere ulike arbeidsstasjoner samtidig. Ny robotteknologi hjelper bedriften til å kunne ta opp konkurransen med lavkostland internasjonalt.

-I Kina kan de konkurrere på billig arbeidskraft, sier Langseth. – I Nord-Europa må vi tenke annerledes.

-Vi vil eie produktene våre og følge dem gjennom hele levetiden. Vi vil eie, selge dem, utvikle dem og foreta service og vedlikehold. Vi opplever nå at markedet kommer langsomt tilbake.

- Med ny robotteknologi kan en mann nå operere ti arbeidsstasjoner i produksjonen takket være roboten. Det reduserer kostnadene til ti prosent. Dermed er vi fullt ut konkurransedyktige med Kina, sier Langseth. Kina har også svært lang transportvei til Europa. Den slipper vi.

Pre-tester produktene

En enorm hydrogenovn til testing av produkter under stor varme og trykk har bedriften også investert i.

-Det er to slike ovner i Norge, forklarer Langseth. Den ene er ved SINTEF i Trondheim som tester og sertifiserer produkter på vegne av myndighetene. Den andre er her. Vi utfører pretester på produktene våre her, så vi er helt sikre på at de holder mål før vi sender dem til Trondheim.

Bedriften utvikler sjokkresistente dører for krigsskip, hydrauliske lasteluker og deler til vindmøller. I automasjonsavdelingen bygges elektroniske kontrolltavler. Produksjonen er standardisert og foregår etter samlebåndprinsippet. – Vi har sett mye på hvordan nærheten til ulike arbeidsoperasjoner kan effektivisere produksjonen, sier Langseth.

Fabrikken er også en betydelig leverandør av ulike deler til verdensmarkedet. I to enorme lagerheiser fra gulv til tak besørges lager og logistikk av alle delene. 1100 i tallet! Her kan de som pakker og sender slå inn hva de skal ha på en dataskjerm så kommer delene ut av lagerheisene. Systemet forteller også når det må etterfylles.

- Dermed har vi god kontroll, selv om det er mange komponenter å holde styr på, sier Langseth. Vi må ha ut deler raskt i hele verdikjeden. Det sørger vi for her. Vi kan levere deler over hele verden i løpet av tre dager.

Med røtter i shipping

IMS Gruppen har også kontorer i USA og Singapore. I 1946 stiftet skipsrederne Trygve Gotaas og Harry Irgens Larsen firmaet Gotaas-Larsen Inc. i USA. Dette la grunnen for selskapet som skulle få forgreninger til Norge. Tidlig på 60-tallet bygget de opp Golar metall i Tvedestrand. – Her kunne trøtte seilere komme hjem og få seg en jobb i land, sier Langseth. Senere ble Golar til Team Tec som så ble en del av IMS-gruppen.

Verdens mest kopierte?

I USA er det avgjørende for å utvikle forretning at man også er lokalisert i USA, forklarer Langseth. Vi har også kontor i Singapore som er et av verdens viktigste maritime sentere, og har i over tretti år bygget opp virksomhet i samarbeid med partnere i Korea og Kina. I Kina er vi markedsleder med 45-50 prosent av markedet for våre produkter, sier Langseth.

– Vi funderte en stund på om vi skulle lansere slagordet ”verdens mest kopierte” om våre oljeforbrenningsovner.  Vi forsøkte å forfølge noen av de som kopierte oss rettslig, men til slutt viste det seg å være svært vanskelig å få satt en stopper for det, selv om de som kopierte oss annonserte med ”original kopi.” Kopieringen har likevel ikke hindret at kundene velger den ekte originalen fremfor den originale kopien, smiler Langseth.

Scrubbere og Oceansaver

- Med oppkjøpet av Oceansaver produserer vi nå også anlegg for rensing av ballastvann, sier Langseth. Vi separerer avfallsstoffer og detroniserer all forurensning og fjerner alger fra vannet. Anlegget er godkjent av den amerikanske marinen og har DNVGL sertifisering. Våre scrubbere for fjerning av Svoveldioxyd fra skipsexhaust er også et produkt vi forventer oss mye av fremover ettersom myndighetene iverksetter strenge regler mot utslipp, slutter Langseth.