Illustrasjonsfoto

Valuta og tilbakebetalt skatt reddet Seatrans-pluss

Takket være kursendringer mellom norske kroner mot dollar og euro, samt Høyesteretts dom i rederibeskatningen, kunne bergensrederiet Seatrans notere plussresultat for 2009, mot store underskudd i 2008.Rederigruppen på Hop i Bergen forbedret resultatet sitt etter skatt fra minus 90,7 til pluss 75,6 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Størst positiv effekt ga urealisert agiogevinst på 120 millioner kroner, som følge av kursendringer mellom norske kroner og dollar/euro. I 2008 gikk det motsatt vei med urealisert valutatap på 142 millioner kroner. Høyesteretts dom i rederiskatteordningen førte til at Seatrans-gruppen fikk 97 millioner kroner i inntektsføring av tidligere skattemessige avsetninger.

Rammet av finanskrisen
Heller ikke Seatrans gikk klar av finanskrisen. Alle rederiets satsningsområder ble berørt. Inntjeningen i Seatrans Chemical Tankers var svakt stigende i første halvår, men fra august og videre var trenden den motsatte. Aktiviteten i spotmarkedet var fallende i hele annet halvår, og skipningene under transportkontraktene viste også en svak utvikling.
Flåtetilpasninger i poolen i begynnelsen av året førte til at inntjeningen for rederiets seilende skip var godt opprettholdt fra året før.

En skygge av opprinnelsen
Frakt av papir (tidligere største aktivitet innen Seatrans) er nå bare en skygge av sin opprinnelse med kun tre skip. Etter at avtalen med svenske Holmen utløp i slutten av 2009, er det kun en skipningsavtale tilbake, nemlig med Dansk Presse.
Rederiets eldste skip i papirfarten har mesteparten av året ligget i opplag, med unntak av tre måneders drift.

Offhore svarte ikke til forventningene
Offshore-satsningen som rederiet hadde stor tro på, har inntil nå vært en stor skuffelse. Begge certepartiene med det britiske selskapet OHM Ltd er reforhandlet, slik at skipenes inntjening i det alt vesentlige er avhengige av at skipene er i virksomhet for befrakter. Som følge av den økonomiske situasjonen i OHM har Seatrans gått inn med frisk kapital og fått 28 prosent eierinteresser i selskapet. Det gjør Seatrans til største aksjonær.
I 2009 har de to skipene i OHM-regi for det meste vært uvirksomme. Dette er to Seatrans-skip som var bygget for papirtransport, men som ble bygget om for leting etter olje- og gassforekomster til havs i forbindelse med leieavtaler med OHM.
– Ett av skipene er nå på et kortvarig oppdrag utenfor India, forteller skipsreder Lars Helge Kyrkjebø til vårt søstermagasin Skipsrevyen.

Lysglimt i mørket
Linjevirksomheten i Sea Cargo, der Seatrans eier 60 prosent, er trolig det mest positive engasjement i den bergenske rederigruppen de siste årene. For 2009 fikk Sea Cargo riktignok en reduksjon i samlede fraktinntekter, men som følge selskapets evne til å tilpasse seg markedet og kostnadseffektiv drift, ble resultatmarginen opprettholdt.
Rederiet har fire 6.500 dødvekt-tonns roll-on/roll-off/sideportskip under bygging i India. To av dem er dieseldrevne og to gassdrevne. Skipene er sterkt forsinket fra byggeverftet.

Til voldgift

I begynnelsen av mai er det antatt at en voldgiftsavgjørelse mellom hovedselskapet Euro Trans Skips AS og et par andre aksjonærer er klar. Det skipseiende selskapet Euro Trans Skips AS kjøpte i fjor 108.256 egne aksjer fra noen mindretallaksjonærer som ønsket utløsning, bl.a. tidligere finansdirektør og adm.dir. Rolf Mikkelsen og Peter W. Neumanns Rederi AS.
To andre aksjonærer, Helge Schjøtt og Gunnar Greve valgte å stevne selskapet inn for voldgiftsretten fordi man ikke ble enige om innløsningsprisen. Gunnar Greve har ca. tre prosent og Helge Schjøtt 3,4 prosent av aksjene i Euro Trans Skips AS.
Hovedaksjonærene er rederfamiliene Hvide og Kyrkjebø med omtrent en tredjedel av aksjene hver, mens Rolf Kjøde-familien sitter på 18 prosent i Seatrans sitt hovedselskap, Euro Trans Skips AS.
Seatrans-gruppen er på tross av moderate resultater et bunnsolid rederiforetak med 40 prosent egenkapital, opp med 10 prosent fra 2008. I kroner og øre ligger den bokførte egenkapitalen på 654 millioner kroner. Rederigruppens omløpsmidler beløp seg ved årsskiftet til 438 millioner. Den kortsiktige gjelden ble redusert fra 393 til 174 millioner.
ÅRSRESULTAT
 Seatrans-gruppen

2009 2008
Brutto omsetning alle skip 1.173,0 1.564,2
(herav egne skip) 670,9 830,9

Resultat før finans, avskrivninger skatt og salg
 82,1 163,5

Resultat etter skatt 75,6 -90,6

Dette er Seatrans
Seatrans-gruppen består av flere skipseiende selskaper, samt driftsselskapet Seatrans AS. Totalt omfatter flåten 26 skip, hvorav 20 er heleide (inkl. bareboat innleide):
* Kjemikalietank: Transport av kjemikalier i Nordsjøen, Middelhavet og transatlantisk med 15 skip
* Papir: Transport av papirprodukter med spesialskip fra Skandinavia til andre land i Europa (tre skip)
* Offshore: Fartøyer for elektromagnetiske havbunnsundersøkelser (to skip)
* Linje: Transport av stykkgods og industrilaster i Nordsjøen i regi av Sea Cargo (seks skip)
Rederiet sysselsetter 150 personer på land. Til sjøs sysselsettes 419 sjøfolk, fordelt på 21 skip som rederiet har driftsansvar.