Gå til innhold
Video: Sigbjørn Larsen.

«Yara Birkeland» ​ er lansert. Nå kan du bli med kaptein Thomas Fevang om bord. 

Fartøyet «Yara Birkeland» er verdens første helelektriske og autonome containerskip, med null utslipp. 

Kongsberg er ansvarlig for utvikling og levering av den nyskapende teknologien om bord som muliggjør skipet, inkludert sensorer og integrasjon som kreves for fjernstyrte og autonome skipsoperasjoner, i tillegg til elektriske driv-, batteri- og fremdriftskontrollsystemer. Skipet er bygget ved Vard Brattvåg.

Thomas Fevang er kaptein på «Yara Birkeland» . Foto: Sigbjørn Larsen.
Thomas Fevang er kaptein på «Yara Birkeland» . Foto: Sigbjørn Larsen.

Skipet er et 120 TEU (Twenty-foot Equivalent Units) containerskip med åpen topp. Det vil være en fullt batteridrevet løsning, forberedt for autonom og ubemannet drift. Fartøyet skal redusere NOx- og CO2-utslippene ved å redusere dieseldrevet lastebiltransport med rundt 40.000 lastebiler per år. Dette øko-initiativet vil bidra til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og forbedre trafikksikkerhet og kø.

For første fase av prosjektet skal det implementeres en avtakbar bro med utstyr for manøvrering og navigering. Når skipet er klart for autonom drift, vil denne modulen bli løftet av.

Hoveddata:

  • Lengde oa: 79,5 m
  • Bredde mld.: 14,8 m
  • Dybde skjul dekk: 10,8 m
  • Dypgang (full): 6 m
  • Dypgang (ballast): 3 m
  • Servicehastighet: 6 knop
  • Maks hastighet: 13 knop
  • Lastekapasitet: 120 TEU
  • Dødvekt: 3 200 mt
  • Fremdriftssystem: Elektrisk
  • Propeller: 2 azimutkapsler
  • Thrustere: 2 tunnelthrustere
  • Batteripakke: 7 – 9 MWh

Lasting og lossing vil skje automatisk ved hjelp av elektriske kraner og utstyr. Skipet vil ikke ha ballasttanker, men vil bruke batteripakken som permanent ballast. Skipet vil også være utstyrt med et automatisk fortøyningssystem - fortøyning og avlegging vil skje uten menneskelig innblanding, og vil ikke kreve spesielle implementeringer ved kai.

For å ivareta sikkerheten er det planlagt tre sentre med ulik driftsprofil for å håndtere alle aspekter av driften. Disse sentrene skal håndtere nød- og unntakshåndtering, tilstandsovervåking, operasjonell overvåking, beslutningsstøtte, overvåking av det autonome skipet og dets omgivelser og alle andre sikkerhetsaspekter. Et grensesnitt mot Yara logistikkdrift vil bli implementert ved operasjonssentralen på Herøya.