Ukens skipsbesøk: "Tyrving"

Tur/retur Bergen-Selje i 32 knop er arbeidsdagen til mannskapet om bord i Norleds hurtigbåt “Tyrving” 11 timer lang. – Nå seiler vi dag etter dag i solskinn og flott vær, det er en jobb man aldri blir lei, mener kaptein Jan Øksnes. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øksnes har jobbet om bord i hurtigbåt mesteparten av livet, både i Norge, og mange år i Adriaterhavet. – Å jobbe på hurtigbåt er noe man kan anbefalle folk som ønsker å reise på sjøen, de fleste trives veldig godt, blir værende i mange år og har lite lyst til å gå av med pensjon, forteller han. 

Hurtgibåten “Tyrving” ble bygget ved Oma Båtbyggeri i 2002, og har en kapasitet på 180 passasjerer. 

Båten har ikke plass til lugarer til mannskapet på fem, som jobber en uke på og en uke av. Istedet har rederiet leiligheter og hus til disposisjon, i Bergen bor mannskapet midt i smørøyet på Strandkaien med en takterrasse de forteller har blitt flittig brukt de siste ukene. 

Får kunden frem

– Rutene vi går er lange, og vi må ha plass til mye baggasje som sykler, kajakker og andre ting folk har med seg på en lengre tur, sier kapteinen. 

Mellom hvert anløp har Øksnes eller en av kollegaene på broen hyppig kontakt med kollektivtrafikken på stedene de skal innom. – Det viktigste er å få kunden frem. Vi har med både turister, pendlere, post og aviser og samarbeider godt med lokale ferger og busstilbud. De venter på oss om vi blir forsinket, og motsatt, et velfungerende transporttilbud er viktig for at folk skal kunne bo her ute, påpeker Øksnes. 

Etter at Skipsrevyen hopper av i Måløy skal mannskapet redde dagen til en ledergruppe på tur. En lokal fergen har problemer, så Tyrving gjør et ekstra stopp før snuhavnen. – Det er ikke noe problem for oss, og de setter pris på hjelpen. Dessuten har vi blitt lovet et spekefat som takk for hjelpen, så det er bare å glede seg.