Ukens skipsbesøk: Trænen

M/S “Trænen” bygget ved Simek i Flekkefjord i 1977 er et av få fartøy i Kystverket Rederi som går langs hele norskekysten. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

–Vi beveger oss helt fra russergrensa i nord, til svenskegrensa i sør, og vår oppgave er å skifte skjerming av fyrlyktene, forteller kaptein Willy Andreassen.

M/S "Trænen"

  • Byggeår: 1977
  • Byggeverft: Simek
  • Type: Fyr og merkefartøy
  • Lengde: 25,6 meter 
  • Bredde: 7 meter
  • Bruttotonnasje: 187 BT
  • Maksfart: 11 knop
  • Kapasitet kran: Maks 5 tonn. 2.8 tonn på 7 meter
  • Mannskap: seks per skift, fordelt på to skift

Om bord i “Trænen” leder han et mannskap på seks, i tillegg har alltid med seg en skjermer. Som leder arbeidet som gjøres ute på lyktene. Andreassen forklarer at hvem de har med seg, avhenger av hvilken region de opererer i.

Andreassen forteller videre at de kan skifte to-tre lykter i løpet av en dag, avhengig av hvor langt det er å kjøre mellom hver enkelt. De vedlikeholder dem nemlig ikke på rekke og rad, men etter en plan utarbeidet av regionkontorene. 

Skipsføreren fra Berlevåg har jobbet i Kystverket de siste fem årene, og det siste året hovedsaklig som vikarierende kaptein på “Trænen”. – Jeg er litt som en potet de kan flytte rundt på og bruke etter behov, men til vanlig jobber jeg på “Oljevern 01”.

Fri på røde dager

Med seg i bagasjen hadde han 30 år med arbeidserfaring fra fiskefartøy. – Jeg trives godt i Kystverket, det er hyggelige kollegaer, godt arbeidsmiljø og en trygg jobb, påpeker han. Ordinær arbeidstid for mannskapet er fra syv om morgenen til seks om kvelden, så hver kveld legges det til kai. 

Skipsrevyen besøkte “Trænen” 16. mai, da så Andreassen frem sjømatbuffet om bord og 17.mai-feiring i Bergen by. Og også pinsefri kan mannskapet glede seg over, alle røde dager er nemlig fri i Kystverket. – Men vi skal ikke ha langfri som mange andre, forsikrer Andreassen, når skjermeren er sendt hjem er det mer enn nok av vedlikeholdsarbeid på fartøyet å henge fingrene i. 

– Det er en gammel båt, men den er velholdt, og fungerer godt til sitt bruk, selv om hun ikke er spesielt pen, smiler Willy Andreassen.