Gå til innhold
Brønnbåten «Ro Master» i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid

Brønnbåten MS «Ro Master»  ligger til kai i Bodø havn. Skipsrevyen har tatt turen ned til havna og avlagt båt og mannskap et skipsbesøk.

Ved Sjøsiden Næringspark i Bodø havn ligger «Ro Master» fortøyd. Båten er en av flere brønnbåter i flåten til brønnbåtrederiet Rostein AS, som hittil utgjør17 båter, hvorav samtlige er utrustet i Norge. «RO Master» ble bygget ved Blaalid AS på Raudeberg, som byggenummer 33. Båten ble levert til Rostein i slutten av oktober 2007, og var ved overlevering kjent som verdens største brønnbåt. Denne marsdagen har Bodø fått besøk av godvær, og Skipsrevyen beveger seg langs skutesiden på den 72 meter lange og 15 meter brede brønnbåten som skinner i kapp om sola. Vi går om bord, og i det vi runder hjørnet og skal til å begynne oppstigningen til styrehuset kommer det oss en blid kar i møte.

- Velkommen om bord, det er bare å stige på, sier overstyrmann Ole-Christian Pedersen som er ute på dekk og tar oss imot.

Inne i styrhuset byr båtens 360-graders utsikt på et imponerende skue utover båthavnen. Det er flere av mannskapet, som til sammen teller 7 mann, som er innom styrhuset i løpet av besøket. Det bys på kaffekopp og praten om det å jobbe på Brønnbåt veksler lett dem imellom. Foruten overstyrmann Pedersen møter Skipsrevyen John Olav Sagli, som er skipper om bord. Chief Stig-Roar Røsand. Maskinist Ole Kristoffer Kojen Monsen. Kokk/Matros Steve Aleksander Mortensen og matros Jonas Nes Ertesvåg. I tillegg Martin Tøllefsen som er lærling. 

Hygiene er alltid et hovedfokus om bord i en brønnbåt. Foto: Bjørnar Blaalid
Hygiene er alltid et hovedfokus om bord i en brønnbåt. Foto: Bjørnar Blaalid

Laksen skal reise på førsteklasse

«Ro Master» er godkjent for frakt av levende fisk som transporteres mellom oppdrettsanlegg, eller fra oppdrettsanlegg til fiskemottak alt etter hva oppdraget tilsier. «Ro Master» er fast stasjonert på Mowi Herøy forteller overstyrmann Pedersen. -Det hender seg at vi også har eksterne turer, men hovedsakelig så er det Helgelandskysten som er vår arbeidsplass sier han, før han fortsetter:

- Det å transportere levende fisk, samtidig som vi skal levere tidsmessig overfor kunder og oppdragsgivere gjør at det stilles store krav til oss om bord sier Pedersen. Han utdyper:

- Sikkerhet, smittevern, fiskehelse og allsidighet er viktig for oss som jobber på brønnbåt. Vi går med laks, smolt og slaktefisk så det handler om å planlegge nøye, slik at vi kan gi laksen en reise på «første klasse» sier han.

Skipper Sagli, som har vært i brønnbåtbransjen siden starten av 2000-tallet istemmer: 

- Noe av det viktigste for oss er det daglige renholdet om bord og rutinene og sikkerhetstiltakene vi har rundt dette. Det går mye i vasking, hele tiden, både utvendige og innvendige overflater fortsetter han.  -Jeg bruker å si at når vi har gjort oss ferdig med gjøremålslisten så er det bare å snu om å begynne på nytt igjen! Sagli uttrykker det med et bredt smil:

- For nye folk som kommer om bord så er det bare å bli ekstra god venn med høytrykkspyleren.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Ro Master»
  • Båttype: Brønnbåt
  • Byggeår: 2007
  • Verft: Blaalid AS
  • Byggnummer: 33
  • Rederi: Rostein AS
  • IMO-nummer: 9420679
  • Kallesignal: LAKU
  • Lengde: 72 m
  • Bredde: 15 m
  • Dybde i riss: 6,5 m
  • Toppfart: 15 knop
  • Dypgang: 5,55 m
  • Hovedmotor: MAN B&W Alpha 6L27/38 ytelse 2040 kW 800 omdr./min
  • Sortering: 100 tonn fisk i timen
  • 380 tonn levende laks/ørret, 1.000.000 smolt
  • Automatisk tankrensesystem
  • Seks kraner på dekk
  • Brønnvolum: 2600 kubikkmeter 
  • 2 brønner, trykklossesystem med skyveskott, RSW
  • Mannskap: 7

En ny generasjon av brønnbåter

Brønnbåtbransjen er et ekspanderende felt innenfor havbruksnæringen i Norge. Bare i det siste tiåret har båtene blitt større og mer teknisk innovative. Spesielt når det gjelder design av fremdriftssystemer. «RO Vision» ble blant annet verdens første hybride brønnbåt i 2021. Basert på antall planlagte byggeprosjekt vil antallet norske brønnbåter øke til om lag 100 ved utgangen av 2022. 

«Ro Master» er et eksempel på en båt som er bygget for å møte dette økende behov til modernisering og effektivitet blant oppdrettere. Båten har to brønner hvor fisken lastes levende inn. Med et brønnvolum på 2600 kubikkmeter, noe som tilsvarer cirka 380 tonn fisk eller om lag en million smolt (ungfisk av laks/ørret) kan den laste 250 tonn med laks i timen. Både skipper Sagli, og overstyrmann Pedersen fremhever at om bord på «Ro Master» er det lagt opp til at mannskapet skal ha så praktiske arbeidsforhold som mulig. Da båten ble bygget ble det også gjort plass til både undervisningsrom og laboratorium.

Trivsel om bord

Samtalen rundt de tekniske spesifikasjonene leder også inn på temaet om hvordan det er å jobbe om bord på brønnbåt.

- Jeg synes det er en helt fantastisk utbryter overstyrmann Pedersen, før han utdyper. -Det er alltid noe som skjer, oppdragene er varierte. Selvsagt kan det være krevende dersom værforholdene er utfordrende, men det å levere et godt resultat, og det å ha fornøyde kunder er viktig. -Vi kjenner jo mange av kundene våre i oppdrettsnæringen godt, og forsøker å ha et tett samarbeid med dem sier Pedersen. 

Sagli nikker, før han fortsetter:

- Vi blir jo godt kjent, og blir som en liten familie. Her om bord er vi også opptatt av at alle i mannskapet skal ha tilstrekkelig kompetanse. Alt ifra til det som foregår i maskinrommet til renholds og hygienerutinene. Det gir god forutsigbarhet og trygghet for oss alle. 

Samtalen i styrhuset går mot slutten, men overstyrmann Pedersen gir Skipsrevyen en omvisning på «Ro Master» dekk for dekk.  Vi blir vist rommelige mannskapslugarer, som teller 8 totalt. Alle med eget bad. Båten har flere salonger utstyrt med flatskjerm-TV og sittegrupper. Her er også et rommelig treningsrom som står fritt til mannskapets disposisjon. Både maskin- og verkstedrom er nylig vasket og ser upåklagelig ut. I maskinrommet står også skipets fremdriftssystem, en MAN B&W Alpha 6L27/38 dieselmotor. Denne sørger for en toppfart på vel 15 knop.

Vi avslutter ute på det solfylte dekket, hvor vi tar resten av «Ro Master» i nærmere øyesyn. -Båten har avansert system for sirkulasjon, automatisk rensesystem, trykklossesystem med skyveskott, vakuumsystem for lasting og sortering av fisk for å nevne noe sier overstyrmann Pedersen. I tillegg er det skjermer og kameraer flere steder som gir oss som mannskap gode automatiske systemer for overvåkning, styring og kontroll avslutter han. Men det er omvisningen over, Skipsrevyen takker Pedersen og skipper Sagli for besøket og ønsker dem og resten av mannskapet et godt seilas videre i det vi går i land.