Ukens skipsbesøk: "Olympic Zeus"

Denne uken har Skipsrevyen avlagt et besøk til Olympics velutstyrte ankerhånteringsfartøy “Olympic Zeus”. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi kom om bord på onsdag, og allerede i morgen skal vi ut på jobb for Equinor, forteller kaptein Even Remøy.

Remøy, som var med på å starte opp Olympic for 23 år siden, er naturlig nok kapteinen med lengst ansenitet i rederiet. Han har hatt byggetilsyn på flere av Olympics fartøy, senest på ”Zeus”, i samabreid med maskinsjefen om bord. Begge er fortsatt med og har vært om bord i  “Zeus” siden skipet kom ut i 2009, som Ulsteins byggenummer 282 og første fartøy av Ulstein Designs type A 122. 

Les også: Skipsrevyens omtale av “Olympic “Zeus”

- Når man har vært med på å bygge noen båter, og jobbet på mye forskjellig finner man alltid mye man kan prøve å forbedre og endre på, mener Remøy.

I “Zeus” har han blant annet fått satt inn et stort konferansebord og videokanon oppe på broen, slik at de kan ha møter med klienten også under seiling. – Vi må jo alltid være en på vakt her oppe, så da kan vi jo nautrlig nok ikke sitte nede i konferanserommet hele gjengen. 

Kaptein Even Remøy har vært med siden oppstarten. Foto: Andrea Bærland

Kraftige kraner

- Olympic har fokusert endel på kraner og slikt som gjør at vi skiller oss ut og er attraktive i spot-markedet, sier Remøy.

Han forteller at de har hatt god bruk for 250 tonns kranen fra NOV på flere oppdrag, både i hjemlige trakter som Nordsjøen og Barentshavet, og ute i den store verden, utenfor Afrika, og utenfor Grand Canaria hvor de var med å tømme et russisk vrak for olje. 

Variert worldwide

For tiden jobber det 17 personer om bord, hvorav to lærlinger. Dekkslærlingen er på sin siste tur før fagskolen i Ålesund og veien mot en fremtidsom styrmann venter. Så fort semestret er over kommer det også en kadett om bord. 

Matros Per-Erik Jensen, som har jobbet som matros på ankerhånteringsfartøy de siste ti årene, setter stor pris på å ha en jobb hvor han får jobbe mye i friluft. Og han synes det er spennende å få jobbe over hele verden, spesielt i varmere strøk. – Men det er fint her i Nordsjøen også, da får vi kortere reisevei og mer tid med familien, påpeker Jensen.