Ukens skipsbesøk: "Ocean Response"

Etter at det Sotra-baserte rederiet Atlantic Offshores fartøy «Ocean Response» ble bygget om i begynnelsen av 2017 har skipet, som er på en tiårig kontrakt for Statoil kunnet gjøre så å si alt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Når Skipsrevyen kommer om bord ligger «Ocean Response» ved Festningskaien for mannskapsskifte, og får dermed treffe begge skipets kapteiner, Lasse Östman, som er på vei hjem, og Runar Eide som er klar for ny tur.

- Jeg var litt skeptisk til ombyggingen til å begynne med, i og med at vi allerede hadde et relativt lite dekk. Men det har jo gitt oss enda flere arbeidsmuligheter, sier Eide, som har jobbet om bord siden båten sto ferdig i 2013 og gikk inn på kontrakt med Statoil.

Les mer: Om ombyggingen ved Hellesøy Verft

Overstyrmann Lasse Kärvedal synes den nye hallen på dekk med oljelense og skimmer-utstyr er god og romslig å jobbe i. – Når vi skal samle opp oljesøl åpner vi opp på siden, som en garasjedør, og trekker lensen ut, sier Kärvedal, og legger til at de ofte får hjelp av fiskefartøy eller andre små fartøy som er rekvirert til å steppe inn, men de har også et datterfartøy, slik at de kan klare seg på egen hånd.

Les også: Skipsrevyens omtale av “Ocean Response” 

Nå fungerer «Ocean Response» som områdeberedskap og avlastingsfartøy for om lag 15 rigger i Nordsjøen. Eide forteller at de assisterer med alt fra mannskapsskifte til leveranse av utstyr. – Vi har blant annet hjulpet til med utskiftning av livbåter om bord i riggene, hentet dem hos Harding i Ølen og hjulpet riggene med å montere dem. Vi har vel plass til omtrent tre livbåter på dekk om gangen, anslår Eide, som ser frem til nok en livbåt-leveranse i løpet av turen han akkurat har mønstret på.