Gå til innhold
Annonse

 

 

Høsten 2017 ble fôrfartøyet M/S “Nyksund” levert fra Tersan Shipyard til Harstad-selskapet NSK Shipping. Det LNG-drevne fartøyet er det første nybygget  Marvin Sørensen jobber på. 

Annonse

- Vi går i fast rute mellom Karmøy og Midt-Norge, forteller Marvin Sørensen, skipsfører om bord i “Nyksund”, som går på langtidskontrakt for fiskefôr produsenten BioMar. 

Hver tur langs kysten tar om lag en uke, og da er de innom alt fra 10-25 kunder langs ruten. Fordelt på tre dekk har båten kapasitet til å ta med seg 2700 tonn med pellets per tur. 

I løpet av turen må det også bunkres LNG til det gassdrevne fremdriftssystemet. med en LNG-tank kapasitet på 135 m3 kan fartøyet seile i opptil ni dager uten bunkring.Det gjøres ofte på Mongstad, eller fra lastebil. For som Sørensen påpeker er det ennå ikke spesielt utbredt med LNG-anlegg langs norskekysten. 

Med båt på dekk 

Sørensen forteller at det er litt sesongbetont hvor mye last de har med, men betegner sommermånedene som høysesongen, da kan det fort bli full båt som går fra Karmøy. 

I tillegg til å ha stor kapasitet til transport av fôr,og av enkelte attpåtil betegnes som verdens største fôrbåt, transporteres det mye last på det 500 kvadratmeter store dekket. 

– Vi tar ofte med oss både containere og annen ekstern last for aktører innen olje og gass industrien for eksempel, sier Sørensen. På forrige tur hadde de med seg en thruster. Denne uken er det en fritidsbåt som skal opp til en privatperson i Aure, noe som i følge Sørensen ikke er helt uvanlig. – Det er ofte det ringer folk som skal ha noe transportert oppover eller nedover kysten. 

Annonse