Gå til innhold
Video: Bjørnar Blaalid/Helge Martin Markussen

Brønnbåten MS «Veidnes» ligger til kai i Bodø havn. Skipsrevyen har avlagt et besøk, og fått møte mannskapet om bord.

Ute ved en av pirene i Bodø havn ligger MS «Veidnes» fortøyd i påvente av mannskapsbytte. Skipsrevyen har tatt turen ned til kaia, og vi går langs skutesiden på den 51, 10 meter lange og 9,7 meter brede brønnbåten, som i sin tid ble bygget ved Sletta Båtbyggeri AS i 2002, som byggnummer 98. Knapt har vi rukket å sette sjøbein på hoveddekket før døren går opp. En blid kar ønsker Skipsrevyen velkommen om bord på klingende trøndersk –Bare å stige på, vi har kokt kaffe, og har tid til både omvisning og en prat om båten sier skipper Ola Pettersen. I tillegg møter vi overstyrmann Henrik Zahl, matros/kokk Villy Nilsen og maskinpasser Jarl Berg. 

Teamwork til sjøs

Inne i salongen får Skipsrevyen slått av en prat med mannskapet. Det skjenkes kaffe og praten veksler dem imellom, jobben og livet om bord på brønnbåt er tydelig et tema som engasjerer. 

Brønnbåten MS «Veidnes» ble bygget i 2002. Foto: Bjørnar Blaalid
Brønnbåten MS «Veidnes» ble bygget i 2002. Foto: Bjørnar Blaalid

–Vi er fire mann om bord som går fire uker på og fire uker av, så det er klart at vi kommer svært tett inn på hverandre sier skipper Ola. Rotasjonen er slik at det alltid er to fra det forrige mannskapet som er med videre når det er mannskapsbytte, det sikrer god kontinuitet og gjør at det alltid er noen som er oppdaterte om båtens driftsstatus. Mannskapet er samstemte om dette.

– Om bord på brønnbåt er det mange og varierte arbeidsoppgaver istemmer overstyrmann Henrik.

– Det handler mest av alt om hvordan vi best kan skånsomt transportere og håndtere fisk sier han videre. Skal vi ha god leveranse så er vi derfor avhengige av å inngå i et velfungerende team med erfarne sjøfolk.

Fiskevelferd i fokus

Skipsrevyen blir med skipper Ola på omvisning. Oppe på broen har vi god 360-graders utsikt over Bodø havn. Båten har det meste av nødvendig elektronisk utstyr fra Furuno; radarer, kartplotter, ekkolodd, Simrad RGC-10 gyrokompass, GPS, intercom med mer. Det meste levert av Elmarin AS. Skipper Ola påpeker at fra styrhuset er det plassert kameraer flere steder, slik at mannskapet kan følge med på fisken. 

– Kameraene gir oss god oversikt over situasjonen til fisken, og gjør at vi kan ivareta fiskevelferden enda bedre sier han. Vi kjører hovedsakelig slaktefisk, laks og smolt, og vi kan også sortere fisken fortsetter Ola. Båten er tilgjengelig for korttidsleie på spotmarkedet, og opererer helt fra Trøndelag til Finnmark. –Vi flytter fort på oss sier Ola, alt etter behov og hva kundene etterspør.  

Maskinrommet på MS «Veidnes». Foto: Bjørnar Blaalid
Maskinrommet på MS «Veidnes». Foto: Bjørnar Blaalid

Omvisningen fortsetter, og vi blir med ned i maskinrommet hvor hovedmotoren, en A.B.C 6 DZH dieselmotor står plassert. Denne har en ytelse på 749 kW v/1000 o/min. På dekk finner man et lasse/lossesystem med rørteller og integrert vakuumpumpe. Ola viser også Skipsrevyen oksygeninnløsere og brønninstrumentering. «Veidnes» er også utstyrt med dekkskran av typen Palfinger Marine PK24000, 23,2 meter som ble levert av Bergen Hydraulic. I tillegg er der en hydraulisk dekkskran fra Truck Tek AS. 

Hoveddata:

  • Navn: MS Veidnes
  • Båttype: Brønnbåt
  • Byggeår: 2002
  • Verft: Sletta Båtbyggeri AS/Mjosundet
  • Byggnummer: 98
  • Selskap: FRØY Akvaservice AS
  • IMO-nummer: 9255086
  • Kallesignal: LLSD
  • Lengde: 51,10 m
  • Bredde: 9,7 m
  • Lasteromskapasitet: 950 kubikkmeter
  • Dybde i riss: 5,2 m
  • 3 x Palfinger kraner 
  • Laste/losseslanger: 2x16”
  • Wingtech smolttellesystem (200-250.000 stk. pr. time)
  • Hovedmotor: A.B.C
  • Mannskap: 4
  • Teknisk utstyr: Avlusningsanlegg, Oksygenanlegg, Ozon anlegg
  • Vakuumanlegg: 2x 4000 l

MS «Veidnes» – en allsidig brønnbåt 

Selv om båten er bygget i 2002 er det likevel snakk om en velutstyrt og «up to date» båt, med mye nytt og påkostet utstyr. En av oppgraderingene var forlenging av båten med 10 meter i 2009, hvor det blant annet ble plass til et eget treningsrom til mannskapet. Forlengingen medførte også større lastekapasitet, og båten har i dag et lastevolum på 950 kubikkmeter.

Båten har også lugarplass til 5, og en romslig bysse. Når det kommer til håndtering av fisk benyttes Wingtech smolttellesystem som kan telle 200-250.000 stk. pr. time sier Ola. Det at «Veidnes» er en av de mindre brønnbåtene i flåten gjør også at de kan gå til steder hvor større brønnbåter ikke kommer like enkelt til. –Skuta har jo sine begrensninger, men samtidig fyller den også et marked for mindre brønnbåter som er viktig for kysten vår fortsetter Ola.

Skipper Ola Pettersen. Foto: Bjørnar Blaalid
Skipper Ola Pettersen. Foto: Bjørnar Blaalid

Omvisningen nærmer seg slutten, og fremme på dekket i baugen kan vi ta MS «Veidnes» i et siste øyesyn.

Hva synes du så er det beste med å jobbe om bord på brønnbåt?

– Det er uten tvil alle folka du møter, og den allsidige jobben som det å håndtere fisk kan være svarer Ola. Her er det ingen dager som er like, og det trives jeg med avslutter han. Med de ordene tar Skipsrevyen farvel, og før vi går i land ønsker vi både skipper og mannskap et godt seilas videre.