Skipsrevyen har besøkt M/S «Kvannøy» ved kai i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid

Ukens Skipsbesøk MS «Kvannøy»

Skipsrevyen er i Bodø og har fått være med på klargjøring til kolmulefiske på den kombinerte snurperen/tråleren MS «Kvannøy»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er en kald februardag og skikkelig «Nord-norsk» vintervær når Skipsrevyen klatrer opp leideren og om bord i snurperen/tråleren M/S «Kvannøy» som ligger til kai ved Dahl Fiskeri AS i Bodø. På dekk blir vi møtt av skipets styrmann, Arne Kolbeinshavn. -Velkommen om bord, vi venter på å gå utover, mest sannsynlig på kolmulefiske men det er klart jeg har tid til en omvisning, sier Kolbeinshavn entusiastisk. Og omvisning blir det. Skipsrevyen får en fullstendig gjennomgang, fra dekk til dekk, av den knapt fem år gamle båten, som ble levert til Dahl Fiskeri AS den 22.juni 2015.

MS «Kvannøy» er 80 meter lang og 15,5 meter bred. Foto: Bjørnar Blaalid

En moderne fiskebåt for krevende forhold

Det er Dahl Fiskeri som til daglig eier og administrerer M/S «Kvannøy» og M/S «Senior», to ringnotfartøy som driver fiske etter pelagisk fisk med ringnot og flytetrål. Bodø fungerer som hjemstedshavn. Trålfiske består primært av kolmulefiske vest for Irland (kolmule er en fiskeart i torskefamilien og navnet kommer av at den er svart i munnhulen) og øvrig fiske er lodde, sild og makrell som drives med not. Hvert år fiskes det mellom 1,3 og 1,5 millioner tonn av denne pelagiske fisken, det meste går til fiskemel og -olje. Begge fartøyene har ringnotkonsesjon på 850 basistonn og totalt tre kolmuletråltillatelser. Til sammen har konsernet cirka 40 ansatte og i 2016 hadde de en omsetning på cirka 140 millioner kroner. 

-Det er litt av noen dimensjoner dette her sier Kolbeinshavn, når vi står på toppdekket over rorhuset og kjenner vinden rive i håret. Herfra er det ganske mange meter ned til vannlinjen og vi har 360-graders utsikt over den 80 meter lange og 15,5 meter breie fiskebåten. Før vi tok oss opp til dette utkikkspunktet har Kolbeinshavn tatt Skipsrevyen med på en spennende rundtur. Utvendig har Kolbeinshavn blant annet vist frem fiskeredskapet som benyttes når det tråles etter kolmule eller brukes snurpenot. Kolbeinshavn forklarer at de har bra lastekapasitet. Om bord på «Kvannøy» er det 11 tanker til fangsten.

– Vi har bra lastekapasitet på nesten 2.500 m3 (kubikkmeter). Så det blir nå ikke så mange turer hvis vi klarer å fylle opp, fortsetter han. 

Hovedfakta:

  • Navn: «Kvannøy»
  • Verft: Karstensens Skibsværft A/S
  • Byggnummer: 427
  • Skrog: Nauta Shipyard (Gdansk)
  • IMO-nummer: 9710919 
  • Fartøytype: Pelagisk fiskefartøy/Kombinert snurper og tråler
  • RSW kapasitet (11 tanker): ca. 2475 m3
  • Lengde: 80 meter
  • Bredde: 15,5 meter
  • Dybde: 9,20 meter
  • Dwt: ca. 3.000 t
  • Bruttotonnasje: 2786
  • Nettotonnasje: 709
  • Rederi: Dahl Fiskeri AS
  • Klasse: DNV GL klasse ✠ 1A1, Ice-C
  • Motor: MAN Diesel & Turbo 6L32/44 CR diselmotor (common rail) på 3600 kW
  • Styremaskineri: RR Tenfjord SR 722
  • Akselgenerator: A van Kaick 2700 kW/3375 kVa
  • Drivstofftank: 568 
  • Fiskeutstyr: Fiskepumper: SeaQuest fabrikat og Brdr. Markussens trålblokker, Blue Line. Triplex kraner og nothaler 

Velutstyrt båt gir god trivsel om bord

Det er lett å skjønne at Kolbeinshavn og de andre i mannskapet trives om bord på M/S «Kvannøy». Når Skipsrevyen blir med inn i båten blir vi møtt av et moderne interiør. Her er flere salonger, en velutstyrt bysse, spotlights i taket og godt med plass. Nybygget er innredet for 13 personer. Denne er også plassert lengst mulig vekke fra propellområdet og øvrige støykilder slik at det skal være en god og støysvak innredning. Gjennomsnittlig lydnivå i innredningen er cirka 55 DB(A) v/100% MCR. Kolbeinshavn viser oss både lugarer, maskinrom og rorhuset. 

Den elektroniske utrustingen for navigasjon, fiskesøking og kommunikasjon er omfattende. Blant det tekniske utstyret finnes ekkolodd, trålsonar, 2 x Simrad GC80 gyro, AP80 autopilot, MaxSea plotter, radiostasjon, VHF, Furuno satkom og radarer for å nevne noe. Alt er levert av Furuno Norge.  I designet av båten er det lagt vekt på at det skal være optimale arbeidsforhold, både når det gjelder sikkerhet og komfort. Skipet er bygget i stål med to gjennomgående dekk, i tillegg er der bakk og båtdekk og dekkshus. Fartøyet er arrangert med utfallende baug med en markant bulb over/under vannlinje. 

Jobben som fisker

Kolbeinshavn har jobbet i Dahl Fiskeri siden 2002 og trives godt med å ha «Kvannøy» som sin arbeidsplass. Sammen med den øvrige besetningen på ni venter han på å kaste loss for å sette kursen vestover til kolmulefeltet. – Med den kvoten vi har på kolmule i år så tror jeg vi skal greie å fylle opp på tre turer sier Kolbeinshavn. Som styrmann med lang fartstid på fiskefartøy har han den erfaringen som trengs når fisken nærmer seg not og trål og skal pumpes ombord. 

MS «Kvannøy» ble bygget ved Karstensen Skibsvæft i Skagen, og levert til rederiet i 2015

Å dra på kolmulefiske vestom de britiske øyene skjer likevel ikke uten dramatikk. Ute på sjøen kan det bli ganske røft og varierende vær, alt ifra frisk bris til sterk storm. Men både styrmannen og det øvrige mannskapet på «Kvannøy», som Skipsrevyen møter i salongen, er samstemte. – Det blir spennende å komme seg av gårde, det er jo ikke alltid like bra der vest men vi satser på at vi får noen fine turer, sier Kolbeinshavn på vegne av gruppen. Med det er omvisningen over og etter et fast håndtrykk tar Skipsrevyen farvel med Kolbeinshavn, mannskapet og M/S «Kvannøy» som gjør seg klare til avreise.

Før Skipsrevyen går ned leideren, og med det blir «landkrabber» igjen, avslutter vi med å ønske «skitt fiske!»