Video: Margarita Savinova/Bilde: Island Offshore. Se en stor bildegalleri nederst i saken.

Ukens Skipsbesøk: MS «Island Crusader»

Ukens Skipsbesøk går til MS «Island Crusader» som nå er i Bergen. Skipper Per Helge Dyb-Sandnes forteller Skipsrevyen hvordan mannskapet skal feire jul om bord, og hvilke planer de har i nærmeste fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Island Crusader» er et offshore supply fartøy med dimensjoner på 96x20 meter. Båten ble levert til Island Offshore i 2012, og har diesel- og gasselektrisk fremdriftsmaskineri. 

Det gassdrevne skipet er av UT 776 CDG design og skal ha kostet cirka 450 millioner kroner da det var nytt. Skroget er bygget ved Braila verftet i Romania. 

Gaver og ribbe til jul

Skipper på båten, Per Helge Dyb-Sandnes, forteller til Skipsrevyen at mannskapet kom om bord på onsdag til en allerede julepyntet båt.

- Vi tar en vanlig julefeiring om bord. Vi har med oss gaver som vi tok med hjemmefra, vi har pyntet juletre og vi spiser ribbe og diverse ting. Jeg tror vi får det mest mulig normalt slik som vi har det når vi er hjemme. Vi prøver å få det litt sosialt, koselig og litt spesielt ihvertfall den dagen, sier han.

Hoveddata:

  • Navn: «Island Crusader» 
  • Verft: Vard Brevik
  • Byggenummer: 765
  • Design: UT 776 CDG
  • Lengde: 96 meter
  • Bredde: 20 meter
  • IMO-nummer: 9602514
  • Rederi: Island Offshore Managment AS
  • Motor: 2 stk Bergen C25:33L 6ACD á 1920 kW (diesel), 2 stk Bergen C26:33L9AG á 2190 kW (gass)
  • Propell: 2 stk. RRM Aquamaster AZP 120 CP på 2500 kW
  • Generator: 4 stk. Marelli, to på 2048 kVA og to på 2311 kVA
  • Thruster: 2 stk. RRM TT2200 DPN CP på 883 kW og én RRM Azimuth TCNS på 883 kW
  • Kraner: 2 stk. RRM fabrikat fra Odim Abas, hver på 3t/12m.
  • Dekkslast: ca. 2 650 tonn
  • Dekksareal: 1000 m2
  • DW: ca. 4.750 t
  • Lugarkapasitet: 25 

Utstyr

Skipet har diesel-/gasselektrisk fremdriftssystem med to Bergen C25:33L 6ACD dieselmotorer hver med ytelse 1920 kW og to Bergen C26:33L9AG gassmotorer hver på 2190 kW, fire Marelli generatorer, to på 2048 kVA og to på 2311 kVA og to RRM Aquamaster AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 2500 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM Azimuth TCNS på 883 kW. Fjernkontroll er type Helicon-X3 og joystick system type Poscon.

Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 16 55M motor på 405 kW med Stamford generator. Skipet har Yarwil NOxcare katalysator. Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumpeutrustningen, separatorer kommer fra Alfa Laval og Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer.

Tankkapasitetene er 957 m3 brennolje, 230 m3 LNG, 998 m3 ferskvann, 1857 m3 vannballast/drill water, 311 m3 cement og 2202 m3 ORO.

LNG-tankene fra Cryo har kapasitet på 230 m3,  mens dieseltankene er på 957 m3.

Fartøyet er innredet med lugarkapasitet for 25 (13 mannskap og 12 passasjerer).

Se bildegalleri fra skipsbesøket vårt. Alle foto: Margarita Savinova.