Gå til innhold
Annonse

M/S «Helnessund» ligger til kai i Bodø og Skipsrevyen har benyttet anledningen til å avlegge mannskapet og båten et besøk. 

Annonse

Det er en kjølig oktoberdag i det Skipsrevyen går om bord i det som er Folden Akvas servicebåt MS «Helnessund», en båt på 24 meter levert i desember 2017 fra Moen Marin. Helnessund AS er datterselskap av Folden Akva. 

Vel nede på det romslige arbeidsdekket går døren til styrehuset opp:

- Velkommen om bord, det er bare å komme opp hit, hører vi en stemme si på klingende nord-norsk.

Vel inne i styrehuset blir vi tatt imot av skipper Truls Nilsen. Kaffekoppene skjenkes og resten av mannskapet introduseres. I tillegg til skipper møter vi motorpasser Tommy Nilsen, ROV-pilot Tom Remi Jackobsen og matroslærling Sander Nilsen. Hele mannskapet blir med ut, og med MS «Helnessund» som bakgrunnsbilde, og før høstmørket får senket seg, knipser Skipsrevyen et bilde av den blide gjengen. Etterpå er det omvisning som starter ute på den romslige arbeidsplattformen som har inntil 150 tonn lastekapasitet. Nilsen gir en grundig innføring i hvordan det er å jobbe om bord på «Helnessund».

- Arbeidsoppgavene er i hovedsak fortøyningsarbeid og en del andre serviceoppgaver som oppdretterne har behov for sier Nilsen. Vi er utstyrt med portabel ROV for inspeksjon og vi jobber også litt for servicebransjen, tar slepeoppdrag og andre oppdrag, fortsetter han.

Mannskapet på M/S «Helnessund» ønsker Skipsrevyens lesere velkommen om bord.
Mannskapet på M/S «Helnessund» ønsker Skipsrevyens lesere velkommen om bord.

Heving og berging

Selv om det primært er servicetjenester til oppdrettsnæringen i Nord-Norge som leveres forteller Nilsen at MS «Helnessund» fra tid til annen leies inn av forsikringsselskap i forbindelse med heving av vrak og berging av fartøy. Oppgavene tegner et bilde av en båt som er tilpasset tøffe og krevende forhold. På dekket får Skipsrevyen også anledning til å ta ROV i nærmere øyesyn. Den står klar til bruk inne i en spesialbygget og godt festet container på hoveddekket som også fungerer som kontrollrom for ROV, denne har en totalvekt på 1500 kg.

ROV kan dykke ned til en dybde på 500 meter og er satt opp med Spot on Survey system for god og presis dokumentasjon og rapportering. Båten er også utstyrt med KP300 posisjoneringssystem levert av PMH, noe som er essensielt i forbindelse med ROV inspeksjoner. 

Hoveddata:

  • Navn: MS «Helnessund»  
  • Verft: Moen Marin 
  • Byggenummer: 170
  • Design: Marin Design AS
  • Lengde: 23,98 meter
  • Bredde: 11,20 meter
  • IMO-nummer: 9817810
  • Rederi: Folden Akva
  • Motor: Caterpillar C32, 1000hk.
  • Gear: Finnøy G42FK
  • Propell: Finnøy P50, Ø1900mm med dyse
  • Thrustere: MB Hydraluikk, 2 x 250hk
  • Generator: 1 stk. Catepillar C18 og 1 stk. Catepillar C7.1
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navy Rørvik
  • Kran: Palfinger PK90002 og Palfinger 65002
  • Posisjoneringssystem: PMH KP300
  • Lastekapasitet: 150 tonn
     

En av fire

MS «Helnessund»  er en av fire båter i Folden Akva, et lokalt firma som er hjemmehørende i Steigen i Nordland. Båtens navn, Helnessund, har også en lokal tilhørighet til dette området forteller Nilsen. Folden Akva leverer maritime servicetjenester i hele Nordland, fra Brønnøysund i sør til Andenes i nord. Servicekatamaranene MS «Folden» (levert 2016) og MS «Brennsund» (levert 2017), som inngår i flåten, er blant annet skreddersydd for vasking av nøter og merdinger. Om bord på MS «Helnessund» fortsetter omvisningen og skipper Nilsen tar seg god tid til Skipsrevyens besøk fra dekk til dekk.

Før vi tar innsiden av skipet i nærmere betraktning viser skipper Nilsen også frem splittvinsjene som står på dekket, fordelt på 60tonn/10 tonn med veicelle og frislipp. For tyngre løftearbeid er båten utstyrt med Palfinger kraner, PK90002 (90 tonnmeter) og Palfinger PK65002 (65 tonnmeter).

M/S «Helnessund» er utstyrt med ROV. Foto: Bjørnar Blålid
M/S «Helnessund» er utstyrt med ROV. Foto: Bjørnar Blålid

- Vi trives godt sammen

Omvisningen fortsetter under dekk hvor MS «Helnessund» er utstyrt med et romslig og tett lasterom med hydraulisk dekksluke. Maskinrommet, som huser båtens hovedmotor, en Caterpillar C32 med 1000hk, blir også avlagt en visitt.

Nilsen forteller at i tillegg til hovedmotoren sørger to sidepropeller (hver på 250 hk) for gode manøvreringsmuligheter og trekkraft. Videre får vi se de moderne mannskapslugarene. Her er det romslig overnattingsplass med seks singellugarer, oppholdsrom med flatskjerm-TV, spisebord og sofakrok i tillegg til en velutstyrt og moderne bysse, noe som skaper trivsel om bord.

- Det er en flott og moderne arbeidsplass og vi trives godt i lag vi som jobber her, svarer Nilsen når han blir spurt om hvordan livet er om bord. -Det er varierte oppdrag og forhold når vi er på jobb, noe som gjør at dagene sjelden blir like, og det er alltid noe som skjer fortsetter han. 

Tilbake i styrhuset og omvisningen går mot slutten. Skipper Nilsen viser oss rundt i rorhuset og etter noen siste ord om «Helnessunds» kapasiteter og livet om bord, takker Skipsrevyen skipper Nilsen og resten av mannskapet for besøket og ønsker dem lykke til på neste oppdrag.

M/S «Helnessund» er utstyrt med hovedmotor fra Caterpillar. Foto: Bjørnar Blaalid
M/S «Helnessund» er utstyrt med hovedmotor fra Caterpillar. Foto: Bjørnar Blaalid
M/S «Helnessund» i høstmørket i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
M/S «Helnessund» i høstmørket i Bodø. Foto: Bjørnar Blaalid
Annonse