Ukens Skipsbesøk: MS «Fjordprinsessen»

Denne uken har Skipsrevyen vært nord for polarsirkelen, om bord i den hurtiggående katamaranen MS «Fjordprinsessen» som til daglig frakter last og reisende til øyriket utenfor Bodø.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi går utover med både folk og last til øyene i nærområdet, Ytre Gildeskål og Væran og nå på sommeren har vi også sommerrute til Myken, forteller overstyrmann Jørgen Johnsen til Skipsrevyen. 
De er fire mann om bord som betjener ruten, Johnsen forteller at de nylig også har tatt inn en lærling om bord. 

En rask prinsesse

- Vi har fire hovedmotorer om bord, med en rundt 1000 hester hver, så det er nå litt power å hente, og det må det jo være sier Johnsen.
Skipet har en servicefart på rundt 30 knop. Med kapasitet til 192 passasjerer, i tillegg til last, vet nok Johnsen at her trengs et raskt og pålitelig skip som kan betjene de reisende. Særlig i de hektiske sommermånedene hvor øyhopping er spesielt populært og hvor mange turister fra både inn- og utland kommer for å oppleve nord-norsk kystnatur og øyverdenen utenfor Bodø-halvøya. 

Hoveddata «Fjordprinsessen»

  • Navn: MS «Fjordprinsessen»
  • Verft: Oma Båtbyggeri A/S Stord
  • Byggenummer: 513
  • Lengde: 30 meter 
  • Bredde: 28 meter
  • Tonnasje: 340 brt 
  • IMO-nummer: 9196735
  • Rederi: Torghatten Nord AS
  • Hovedrute: 984 H – Bodø-Ytre Gildeskål
  • Motor: 4 stk. MTU 12V2000M70. Hver 4-takt/enkltv., V12-sylinder.
  • Samlet 4.074 BHK overført parvis via clutch, fleksibel kobling og gir til 2 propeller.
  • Tot. el. kraft: 78kW/380-220VAC/50Hx.
  • Hjelpemaskineri: 2 dieselgeneratorer à 39 kW.
  • Servicefart: 33,0 knop
  • Passasjerer: 192 

Hvordan er det å være på båten nå for tiden?

- Nei, det er fint å være her om bord. Det er greie folk og snille passasjerer som er glad og fornøyd. Så nå på sommeren er det veldig fint, forteller Johnsen, om hvordan det er å ha Fjordprinsessen som sin arbeidsplass.  – Det er verre på vinteren, spesielt når vi går ut til Givær, der er det mye sjø sier han. For øvrig er Givær Bodøs vestligste utpost med fast bosetting og ligger helt ut mot storhavet 28 km rett vest for Bodø. Der kan det bli ganske heftig sier overstyrmannen. 

Mange roller

Fjordprinsessen ble i sin tid bygget i 1999 ved Oma Båtbyggeri A/S på Stord.

I 2010 ble skipet solgt til Torghatten Nord. Skipet ble bygget om, overflødige lugarer og salong ble fjernet, noe som gjorde plass til et nytt lasterom.

- Lasterom må vi ha i dette anbudet her, da må vi føre med oss en del last fortsetter Johnsen. Fjordprinsessen fungerer også som skolerute og Johnsen forteller at de både har skoleelever som reiser til og fra øyene hver dag i skoleåret, i tillegg til pendlere som er på jobb og litt turister. Basen vår er her i Bodø, men det er artig å holde på og det er kjekt å gå ut til øyene avslutter Johnsen entusiastisk.