Ukens Skipsbesøk MS «Bergensfjord»

Denne uken har vi besøkt det som for mange nordmenn er første smak av Danmark på vei til ferie. MS «Bergensfjord» seiler mellom Bergen, Stavanger, Hirtshals og Langesund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er 21 timer på sjøen, og èn time i hver havn. Så vi må være effektive for å tømme skipet for cargo og passasjerer, samt få om bord varer, forteller Kaptein Dan Damgaard til Skipsrevyen.

Begge hans foreldre var sjøfolk, så det var kanskje ikke så rart at han endte opp som sjømann.

- Jeg tror det ligger i blodet, sier Damgaard, som skryter av skipet, og sier det er et godt skip å seile.

MS Bergensfjord

  • Navn: MS «Bergensfjord»
  • Verft: Fosen Yard
  • Byggenummer: 88
  • Lengde: 170 meter
  • Bredde: 27,47 meter
  • Tonnasje: 31678 brt
  • IMO-nummer: 9586617
  • Rederi: Fjord Line 
  • Motor: 4 stk. BV12PG Rolls-Royce
  • Gear: Renk MAN
  • Propell: 2x Kamewa CPP à 10.800 kW
  • Generator: 2x MJBM 630 SC 6 à 1850 kW
  • RoRo utstyr: TTS
  • Brannslukningsutstyr: Novenco
  • Passasjerer: 1500
  • Møbler: J.M. Evensen/Metalika/Xmon
  • Kjøretøy: 600 personbiler
  • Stoler: Georg Eknes Industrier

5 år gammelt

Skroget til «Bergensfjord»  ble bygget av Stocznia Gdańsk, og resten av byggearbeidet ble gjennomført av Bergen Group Fosen. Skipet ble døpt den 6. mars 2014, og jomfruturen til Hirtshals var den 9. mars 2014.

Leveransen var 6 måneder forsinket. Årsaken til det var at rederiet bestemte seg for å bytte ut dieselmotorene med motorer som går på LNG.

På tampen av 2016 bestemte Fjord Line seg for å bygge ut både « Bergensfjord» og søsterskipet «Stavangerfjord» .

Fosen Yard fikk oppdraget som i tillegg til ombygging også gjaldt service på maskineriet.

Skipet har blant annet bygget om sin shopping-del siden det var nybygget forteller Claus Bækholm Djurhuus når han viser oss om på skipet. Blant annet har Taxfreebutikken fått et større del for kjøtt og andre ferskvarer.

- I tillegg er klesbutikken flyttet opp på dekk 7. Når vi så er inne i havn så må så mange som mulig delta i å få varer om bord, for vi har ikke så mye lagrinsplass.

- Så her må alle bidra?

- Ja, og det gjør de. Vi har et fantastisk godt samarbeid om bord mellom alle avdelingene, skryter Bækholm Djurhuus.