Ukens skipsbesøk: MF "Værøy"

Bodø: Skipsrevyen har denne gangen beveget seg til Bodø der vi er på tur med M/F «Værøy». Kaptein Roger Johansen forteller om et litt spesielt fergesamband.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Hvert år tilbakelegger vi en utseilt distanse som summerer seg til tre ganger rundt jordkloden. Dessuten vil jeg tro at vi er den største transportøren av fersk hvitfisk på skip i Norge, sier han.

«Værøy» eies av Torghatten Nord AS som har konsesjon på sambandet Bodø, Værøy og Røst. Turen fra Bodø til Værøy tar ca 3,5 timer. Om vinteren fraktes det mye torsk når Lofot-fisket er på det mest hektiske. Ved å sende vogntog med fergen, har fiskeeksportørene vest i havet langt flere markedsmuligheter enn før.

M/F

Hoveddata:

  • Skipstype: Bilferge
  • Bygget: 2012 ved Gdańska Stocznia Remontowa i Gdańsk
  • Byggnummer: 2410/2
  • Rederi: Torghatten Nord AS (2012- > )
  • Kjølstrekking:10. juni 2011
  • Døpt: 26. oktober 2012 av gudmor Tove Mette Bjørkmo
  • Kallesignal: LCHE
  • IMO-nr.9607382

Tekniske data:

  • Lengde: 96,0 meter
  • Bredde:16,8 meter
  • Dypgående: 4,2 meter
  • Toppfart: ca. 22 knop
  • Marsjfart: 15-17 knop
  • Hovedmaskin: Rolls-Royce Bergen B35:40V12PG med 5250 kW/750 rpm
  • Tonnasje: 5 695
  • Passasjerer: 390
  • Kjøretøy: 120 PBE

Om sommeren er det turistene som overtar, forteller kapteinen. Han kommer fra Skjervøy og jobber i en turnus på 3 uker på og 3 uker av. I Torghatten har han jobbet i 13 år. Før det jobbet han i seks år for et annet fergerederi.

Tåler juling

Fergesambandet fra Bodø og ut til øysamfunnene Værøy og Røst er det lengste og mest værutsatte fergesambandet i Norge. Men i et eksponert farvann som dette, kan værgudene ofte vise vrangsida.

- Joda, det hender at vi må bli liggende ved kai. Vi har en begrensning på at vi ikke får lov til å gå dersom signifikant bølgehøyde er 6 meter eller mer. Det betyr at bølgene kan komme opp i 10-12 meter, forteller Roger Johansen.