Gå til innhold
Annonse

Hele året, mandag til fredag trafikkererer gassfergen «Prinsen» sambandet Aker Brygge – Nesoddtangen. 

Annonse

- Vi holder 10 knop, og bruker 23 minutter på overfarten, forteller kaptein Hans Ødegaard.

Både han og maskinsjef Steinar Kruse setter pris på en jobb nærmere hjemmet, etter mange år i utenriksfart. Mens Ødegaard trivdes godt på tankskip, -det var deilig med passasjerer som ikke pratet, spøker han, trivdes Kruse best på passasjerskip og jobbet blant annet mange år for Norwegian Cruise Line.

– Det er tre ulike båter som dekker sambandet mellom Aker Brygge og Nesodden, med tre ulike skiftordninger. Og vi er så heldige at vi går som dagbåt fra mandag til fredag, så vi får være hjemme i helgene, sier Ødegaard.

«Prinsen» (ex. «Tideprinsen»), som ble bygget ved franske Aker Yards i 2009 er 50 meter lang og har en kapasitet på 600 passasjerer og en sikerhetsbemanning på fire på hovedstadens populære fergesamband.

Fremdriften besørges av gass-diesel motorer fra Mitsubishi, hovedsaklig er det bare gassmotorene som går, selv mens Skipsrevyen var om bord i sterk vind holdt båten ruten kun på gass. – Det er nok en av de mindre maskinene jeg har vært borti, sier Kruse med et smil. Gasstanken på 28 kubikk trenger han bare å bunkre én dag i uken, «Kongen» og «Dronningen» derimot, som går syv dager i uken, må bunkre på Hjortneskaia to ganger hver uke.

Kruse, som på det meste var sjef for over 70 mann om bord på cruiseskip er kun sjef for seg selv om bord i «Prinsen». – Det er fint det, jeg hadde nok godt av å komme litt ned på jorda igjen, sier den blide chiefen.

Annonse