Ukens skipsbesøk: KL Sandefjord

Med en bollard pull på 390 tonn er ankerhåndteringsfartøyet “KL Sandefjord” blant de kraftigste av sitt slag.  Skipet, som har et mannskap på 16, samt en matroslærling opererer i spot-markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Innimellom jobbene, hovedsakelig på norsk side i Nordsjøen, ligger de gjerne i Bergen. Ofte ved Skoltegrunnskaien på et av Bergen Havns tre landstrømpunkter for offshorefartøy. – Så vi har nullutslipp når vi ligger i Bergen, sier styrmann Ida Fammestad.

Overstyrmann David Aldman supplerer: - I tillegg til landstrøm når vi ligger til kai, kan vi operere i mange ulike moder, og prøver alltid å bruke så lite fuel som mulig. Når vi trenger all kraft har vi alt i gang, men om vi bare skal ta oss fra et sted til et annet kjører vi oftest bare på to små motorer.

Les også: Skipsrevyens omtale av “KL Sandefjord”

Fammestad, har helt siden hun jobbet på kaien på Mongstad, ønsket å jobbe på en ankerhandler. Siden hun gikk ut fra NTNU i Ålesund har hun jobbet om bord på ”KL Sandefjord”. – Jeg begynte som kadett sommeren 2016, da kadettperioden var over gikk det ikke mange ukene før jeg kom tilbake i et vikariat, og etter hvert fikk fast jobb, forteller Fammestad. 

- Normalt er vi 16 om bord, men av og til kan det antallet doble seg. Heldgivis har vi lugarkapasitet til 70 personer, så man får sitt ”personal space” likevel., ler hun og legger til at med så flink kokk er det flaks de har stort og velutstyrt treningsrom. Både Fammestad, Aldman og resten av kollegene trives godt, og liker den varierte arbeidsdagen om bord som innebærer ulike operasjoner som riggflytt og pre-lays og ROV-jobber.

Når spotmarkedet går tregt benytter de muligheten til å gjøre vedlikeholdsarbeid, men Aldman påpeker at de trives best ute på jobb, og at de har hatt litt å gjøre selv om ratene er dårlige. – Jeg håper det dukker opp noe igjen snart, så vi får kommet ut og luftet oss, sier han.  – Ja, vi er alltid beredt, avslutter Fammestad.