Gå til innhold
Annonse

“Johan Hjort” er i drift på 28. året, etter oppgraderinger de på bro og i maskinrom har det i senere år blitt et moderne forskningsskip med hybrid fremdrift

Annonse

Havforskningsistituttets første leder Johan Hjort har totalt hatt fire skip oppkalt etter seg. Dagens “Johan Hjort” sto ferdig i 1990, I 2016 tilbrakte skipet flere måneder i Måløy, da fikk de ny hovedmotor, nye hjelpemotorer, gear, propeller og batteripakke, slik at fartøyet nå er hybrid.

Også på broen ble det gjort store oppgraderinger, slik at fartøyet ser nærmest splitter nytt ut. 

– Men trålvinsjene er de samme, det får bli det neste på ønskelsita, påpeker skipper John Gerhard Aasen med et smil. 

Holder øye med økosystemet

Når Skipsrevyen besøker fartøyet på Nykirkekaien holder mannskapet på med klargjøring for tokt i Nordsjøen. Her skal forskerne undersøke bestanden av Nordsjøsild 

– Det jeg synes er mest interessant med jobben miner at jeg får være med å overvåke fiskeressursene i havet, Aasen, han  legger til  at “Johan Hjort” driver mye med fiskeriovervåkning nordpå, blant annet av torskebestanden. 

Hvert år reiser de også på ulike økosystemtokt til faste tider, både i Barentshavet og i Nordsjøen med opptil 25 forskere om bord. Skipet har et fast mannskap på 14, men har de siste årene også alltid hatt med seg en lærling. Som regel en førsteårslærling. – Etter et år hos oss går de ofte over på “G.O. Sars” for andre året av læretiden, forklarer Aasen. 

Steget i gradene

Aasen begynte som matros i Havforskningen i 1991, og har siden jobbet seg oppover. Etter 27 år i samme rederi har han vært på de aller fleste båtene, dette blir siste tur med “Johan Hjort”, både for Aasen og overstyrmann Rune Kleppe. Nå skal de begge gjøre som lærlingene og gå over på storebror “G.O. Sars”.

– Jeg ble egentlig ansatt som overstyrmann på “G.O. Sars” allerede da den var ny i 2003, men så ble jeg forfremmet til skipper, så jeg har ikke jobbet om bord der ennå, forteller Aasen. 

 

Annonse