Ukens skipsbesøk: "Island Vanguard"

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Markedet er litt tregt for tiden, men vi håper det bedrer seg snart, sier Anders Fløysand (28) til skipsrevyen.no.

Fløysand er overstyrmann på ankerhåndteringsfartøyet ”Island Vanguard”, og hans oppgave er å planlegge operasjoner sammen med kaptein, Geir Jarnes (58).

Fløysand trives svært godt på sjøen, og har vært en del av mannskapet, som i dag består av 15 mann, inkludert lærlinger, siden 2010.

Maskinjef Roger Kupen, skipselektriker Martin Peder Fiskerstrand, matros Mathias Ytterland, Kaptein Geir Jarnes og styrmann Anders Fløysand.

Skipet var ferdigstilt i 2007, da markedet var på vei oppover. Det har Rolls-Royce-design og var og det første ankerhåndteringsfartøyet med permanent ROV installert. I dag er de fleste norske AHTS-fartøy installert med ROV.

Les også: Skipsrevyens omtale av "Island Vanguard"

De fleste oppdragene er i Nordsjøen, fra Rotterdam til Hammerfest, og vest om Shetland.

– Vi ligger på spotmarkedet, og kan ta på oss oppdrag i hele verden. Vi har noen småoppdrag utover sommeren. Disse oppdragene dreier seg om utskiftning av kjetting og anker vest om Shetland, forteller overstyrmannen. 

Styrmann Anders Fløysand sammen med kaptein Geir Fløysand.

Frem til den tid kniver de med de andre selskapene om de jobbene som er.

Ungt, engasjert mannskap

Kaptein Jarnes skryter av de unge kreftene om bord.

- Det er kick å se et ungt mannskap bli så bra som det har blitt. Vi har et ungt mannskap i maskin og på dekk. Å se den viljen og lysten til å bli sjømenn, er trivelig å se. Det er derfor jeg blir så skuffet når jeg hører snakk om omstilling, sier han avslutningsvis.

[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="26550,26551,26552,26553,26554,26555,26556,26557,26558,26559,26560,26561,26562,26563,26564,26565,26566,26567,26568,26569"]