Foto: Glynn Lewis

Ukens Skipsbesøk: «Island Valiant»

Denne uken har vi besøkt det som er blitt omtalt som det mest allsidige ankerhåndteringsfartøyet, «Island Valiant». Et skip fullt av godt humør og god mat, skal vi tro styrmannen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi har et veldig godt miljø her om bord, sier Thomas Rognø fra Bergen når han viser oss rundt på på båten.

«Island Valiant» var planlagt å legges i vinteropplag, men hell i uhell (bokstavelig talt) endte skipet i stedet opp med å delta i bergingen av KNM «Helge Ingstad» etter at den kolliderte med et tankskip i Hjeltefjorden.

Måten «Island Valiant» er utrustet med både en offshore-kran og en A-ramme i tillegg til å ha ROV-utrustning, gjør den til en av de mest allsidige ankerhåndteringsfartøyene i flåten. Ifølge eksperter har det også ført til at skipet er et av de best betalte. 

Hovedfakta

  • Navn: «Island Valiant» 
  • Verft: Aker Yards Langsten
  • Byggenummer: 210
  • Design: UT 787 LCD
  • Lengde: 93,30 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 5172 tonn
  • IMO-nummer: 9356191
  • Rederi: Island Offshore
  • Motor: Bergen Diesel B32:40L12A
  • Thrustere: 2x Kamewa Ulstein TT 2200 DPN 1200 kW, 2x  VROS 1800 kW. 
  • Navigasjon & Kommunikasjon:  O. Øverland AS,
  • A-ramme: AX Tech, 
  • Porter for ROV: TTS.
  • Kran :National Oilwell SWL 110t / 90t ahc
     

- Vi kan gjøre alt, forteller Rognø. - Vi har gjort normale ankerhåndteringsoppdrag, kjøre cargo, i tillegg har vi plasser en offshroekran, en A-ramme og en moonpool som gjør at vi kan gjøre det meste. I tillegg har vi ROV om bord, forklarer Rognås. 

På båten har de en fire uker på, og fire uker av ordning synes bergenseren at det fungerer bra. 

- Du slipper å ta med deg jobben hjem kan du si. Du må bare sørge for å stå opp, og gjøre en god jobb, så er mye gjort, sier Rognås som skryter av maten om bord. - Man må nesten begrense seg selv sier han og smiler.