Gå til innhold
Video: Helge Martin Markussen

Sist søndag startet Havila Kystruten sin aller første seiling langs norskekysten. Før det fikk Skipsrevyen komme om bord for en omvisning og en prat med kaptein Tom Rune Einarsen.

Det var i mars 2018 det ble klart at Havila Kystruten AS hadde fått tilslag på fire skip i Samferdselsdepartementets Kystrute-konkurranse. 

Etter det har prosjektet vært rammet av en rekke utfordringer for å få skipene ferdig. Først gikk det spanske verftet som skulle bygge to av skipene konkurs. Dermed ble byggingen av alle fire fartøy flyttet til Tersan-verftet i Tyrkia. Så kom koronapandemien på toppen av det hele. Nå er det første skipet, «Havila Capella», i gang med seilinger langs kysten.

Kaptein Tom Rune Einarsen var en av to kapteiner som fikk lov til å seile skipet hjem fra Tyrkia, og fikk æren av å være kaptein på jomfruturen. 

Hoveddata:

  • Navn: «Havila Capella» 
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1093
  • Design: Hav 932
  • Lengde: 124,1 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 15471  
  • IMO-nummer: 9865570 
  • Rederi: Havila Kystruten
  • Motor: Bergen Engines
  • PM tunnel-thruster: Kongsberg Maritime 
  • Azipull Propell: Kongsberg Maritime
  • Batteripakke: 6102 kWh fra Corvus
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Palfinger Marine Safety
  • Kapasitet: 640 passasjerer

- Vi gleder oss alle sammen til å komme i gang, fortalte Einarsen Skipsrevyen bare noen dager før jomfruturen. 

Skipet var enda ikke helt klart da vi var om bord og det vrimlet av fagfolk fra en rekke leverandører som gjorde siste finpuss. Men det var ingen av verken mannskapet eller ledelsen i selskapet som virket nervøse for at det ikke skulle gå som planlagt. Og de fikk rett. Søndag var selskapet omsider i gang med sine seilinger, 11 måneder forsinket. 

- I første omgang med et begrenset antall gjester, forklarer daglig leder Bent Martini i Havila Kystruten. - Først og fremst fordi vi ønsket det slik, for å være sikker på at alle småting fungerer, legger han til.  

Mange norske leverandører

«Havila Capella» har en rekke norske leverandører om bord, noe også Martini og Sævik understreket flere ganger. Kongsberg Maritime, Bergen Engines, Ekornes, Corvus, Sunncom, Teknotherm, Norwater, Jets Vacuum, Hav Design, Brunstad, Fora Form og Norwegian Electric Systems for å nevne noen av leverandørene. 

Skipet fremstår som lyst, og det er mange vinduer slik at passasjerene kan se på naturen de seiler forbi. Noe som var et krav fra reder Per Sævik selv. 

- Det er ikke noe poeng å seile forbi verdens vakreste kyst, hvis ikke passasjerene kan få den med seg, mener han.