Gå til innhold
Annonse

«Future of the Fjords» fra Brødrene Aa, som skal trafikkere strekningen Gudvangen-Flåm, blir verdens første helelektriske passasjerferge i karbonfiber. Det sier administrerende direktør Tor Øivin Aa.

Annonse

Hun ligger pent fortøyd ved kai ved Brødrene AA i Hyen «Future of the Fjords». 

Om bord gjøres den siste finishen før skipet skal leveres. Både skipets kaptein John Nauckhoff, og chief David Westgård Jansson er på dekk. De to har vært med gjennom hele byggeprosessen.

Utslippsfritt i verdensarvfjorden

«Future of the Fjords» blir 42 meter lang, 15 meter bred og kan ta opp til 400 passasjerer, forteller Kaptein Nauckhoff.

- Skipet drives fram helt elektrisk og kan kjøre i 2,5 timer i 16 knop og vi lader opp strømmen fra land, fremholder Westgaard.

– Fremfor alt blir det helt utslippsfritt i verdensarvfjorden, sier Tor Øyvin Aa. Tester har vist at karbonfiberbåtene reduserer utslippet med 40 prosent med regulære motorer om bord, takket være den lette konstruksjonen. Med elektrisk fremdrift blir det utslippsfritt.

Det er Fjord 1 og Flåm AS som skal drifte skipet i Nærøyfjorden.  

Like sterkt som stål: - Fremtidens passasjerferger vil være karbonfiber, sier Tor Øivin Aa.
Like sterkt som stål: - Fremtidens passasjerferger vil være karbonfiber, sier Tor Øivin Aa.
Annonse