Gå til innhold
Annonse

 

 

Foto og video av Andrea Bærland/Skipsrevyen.no.

Etter 15 år på Mongstad og en tur innom Stavanger, vil havneassistanse – og beredskapsfartøyet “Boxer” i overksuelig fremtid være stasjonert i Bergen. Her skal de assistere alt fra bulkskip til cruiseskip.

Annonse

Den siste uken har “Boxer” blant annet vært med på å flytte en rigg. Da ble båten bemannet opp til seks mann, vanligvis er de en sammensveiset gjeng på fire.

- Vi har god plass, det er en stor båt å holde for fire mann, påpeker skipsfører Øyvind Aasvang, og legger til at her trår alle til for å holde det nesten 20 år gamle fartøyet vedlike.

Nøkkelinformasjon:

  • Byggeår: 1999
  • Type: Fin First Voith Tractor
  • Lengde: 38.85 meter
  • Bredde: 13,7 meter
  • Bollard pull: 67 tonn

- Selv om vi liker oss best ute på jobb, er det fint med noen liggedager også. Så vi får tatt igjen litt vedlikehold, sier Aasvang.

Travle dager

De siste dagene har de hatt det travelt, blant annet med riggflytt. Dermed blir blant annet komla servert til middag på en fredag, og ikke torsdagen, slik som skikken sier på Vestlandet.

Men matros Per forsikrer at komle ikke står på menyen hver uke i dette fartøyet. I tillegg til vestlendingene er skipsfører Aasvang fra østlandet og chiefen nordfra.

Til tross for at mannskapet hovedsaklig jobber på dagtid er de også et beredskapsfartøy, og rykker ut døgnet rundt dersom ulykken er ute.

Aasvang forteller videre at i tillegg til å assistere bulk- og tankskip som de ofte gjør i flere mindre havner mellom Stavanger og Bergen — som Sauda og Odda – blir det trolig noen cruisebåt assistanser i Bergen sentrum i løpet av sommeren.

- Det er som regel litt væravhengig, hvis det er mye vind vil de gjerne ha hjelp. Er det finvær klarer de seg som regel selv, forteller Aasvang.

- Det jeg liker best er variasjonen, det er ikke to dager som er like, forteller han med et smil.

Annonse