Kaptein Sturle Bjorøy på Artic Fjord. Foto: Vibeke Blich

Ukens skipsbesøk: Artic Fjord

Vi ble med kaptein Sturle Bjorøy om bord på fôrbåten «Artic Fjord» som frakter  fôr for produsenten Ewos.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båten er bygget i 2004 og er en kombinasjonsbåt bygget med bulk og sekk. Da frakter de fôr til kunder langs kysten mellom Bodø og Stavanger i både tank og lasterom. Kapteinen forteller til Skipsrevyen at lastekapasiteten økte med 500 tonn i 2009 da båten ble bygget om og på den måten gjort mer fleksibel i bruk.  

Dynamisk posisjonering

- Når vi kommer frem til oppdretterne ligger vi på dp (dynamisk posisjonering). Da kan vi velge om vi vil vil bruke satelitt eller refleks med peiling av avstand fra fiskeoppdrettene. Da tar båten selv seg av sin egen posisjon og så får vi konsentrere oss om leveransen av  fôret, sier Bjorøy til Skipsrevyen. 

«Artic Fjord»

  • Navn:
  • Verft: Havyard i 2004
  • Lengde: 59 meter
  • Bredde: 14 meter
  • Tonnasje: 1612 t
  • IMO-nummer: 9295787
  • Motor: 2x Caterpillar 3508B DITA, á 1000 hk
  • Propell: 2x Schottel STP 550
  • Generator: 2x Caterpillar 3412C DITA
  • Navigasjon & Kommunikasjon:
  • Elektrisk installasjon: Elmarin

Båten som har NOR-flagg er ifølge kapteinen utstyrt med et komplekst losseanlegg som ivaretar veiingen av  fôret for kunden.

Mannskapet er på 6 mann. Sikkerhetsbemanning er på fem og en lærling.

- Båten har døgndrift og vi deler den stort sett i to.  Skiftene er tre uker på og tre uker av og tiden går fort både hjemme og om bord, sier Bjorøy. 

Selv har han 12 års fartstid på båten og mener den høye trivselsfaktoren har mye av skylden for det.