Gå til innhold
Torbjørn Børslid er i dag den stolte eier av redningsskøyta som ble gitt til redningsselskapet etter et tap i bordtennis. Video: Sigbjørn Larsen.

Historien om da skipsreder Audun Reksten måtte ut med redningsskøyta «Aril» etter å ha tapt en bordtenniskamp mot styremedlem i redningsselskapet Ole Friele.

Skipsreder Audun Reksten og styremedlem i redningsselskapet Ole Friele var sammen på Vatnehalsen hotel som Reksten eide i Flåm. Det var god stemning og dags for et veddemål.

- Hva får jeg av deg hvis jeg slår deg i bordtennis? spurte Friele. Hvis du slår meg i bordtennis så får du en redningsskøyte, sa Reksten. Hva får så jeg av deg? En flaske Whisky, svarte Friele. Reksten tapte bordtenniskampen og veddemålet og måtte ut med 600.000 til ny redningsskøyte.

Denne muntre historien fortelles av Torbjørn Børslid. Han er den som eier redningsskøyta «Aril» i dag. Redningsskøyta ble oppkalt etter Rekstens sønn. Første gang Friele vant, tilbød han omkamp. Han vant imidlertid igjen. Stemningen var fortsatt høy da herrene forlot hotellet og det ble ikke snakket mer om det. Friele var advokat i DNB. Da han satt og bet i blyanten på kontoret sitt på mandag tok han mot til seg og ringte Reksten på nytt.

- Var det slik at han kunne gå til styret og si at de hadde fått en ny redningsskøyte? - Har jeg sagt det, så blir det slik, sa Audun Reksten. 

RS «Aril»

  • Verft: Fjellstrand Aluminium Yachts AS
  • Finansiering: Audun Reksten, Bergen
  • Materiale: Aluminium
  • Fartøyklasse: Nanki Bergesen-klassen
  • Hastighet: 20 knop
  • Rekkevidde: 330 nm
  • Vekt: 22 tonn
  • Lengde: 13,80 m
  • Dekksbredde: 4,00 m
  • Dypgang: 2,00 m
  • Slepekraft: 3 tonn
  • Hovedmotor:2 x Nogva/Cummins 6CTA8 à 300 hk
  • Dekksmaskineri: Hånd-hydraulisk styremaskin
  • Redningsutstyr: Transportabel bergingspumpe 1,5 t/time
  • Navigasjonsutstyr: Radar Ekkolodd Peileapparat
  • Kommunikasjonsutstyr: Mobiltelefon VHF radiotelefoni
  • Mannskap:2 personer

Redningskøyta Aril ble bygget på Fjellstrand i 1975. Det var der alle de åtte redningsskøytene av denne klassen ble bygget. Skøytene ble bygget for å kunne gå i konvoi med fritidsbåter langs norskekysten som kystpatruljefartøy på strekningen  Risør-Stavern og Lista-Rasvåg. Vinteren 1994 var den også stasjonert som redningsskøyte i Svolvær. Den har også hatt base i Bergen, Kristiansand og Drøbak. 

Reddet 12 mennesker

«Aril» har reddet tolv menneskeliv. Skøyta var den første som kom frem til «Rocknes» da den forliste i Vatnastraumen utenfor Bergen. Skipet hadde gått rundt, men redningsskøyta fikk reddet inn en hollender som hang på siden av en livbåt.

- Folk spør meg ofte om denne skøyta har vært med på noen store hendelser, sier Børslid. Jeg vil si at for det mennesket som blir reddet så er hver redning en stor hendelse. Det verste var de gangene som vi hadde vært ute på et søk og ikke hadde med noen hjem, å se de i øynene som stod på kaia og ventet, sa en gammel redningskøyte kaptein til meg. 

Børslid kjøpte redningsskøyta i 1997. Fartøyet ble vernet av riksantikvaren 2002 og var i sin tid det yngste skipet som riksantikvaren til da hadde vernet. Skøyta har to motorer på 300 hester om bord. Så det koster en del å seile med den, sier Børslid. Skipet er tildelt prisen “Årets fartøy” fra Norsk forening for fartøyvern.