Illustrasjonsfoto. M/S «VESTLAND MIRA» ble levert fra Havyard Ship Technology den 14. oktober 2012.

Ubalanse i PSV-markedet

Det globale Platform Supply Vessels (PSV)-markedet, hvor fartøyene leies ut til oljeselskapene for å brukes til ulike serviceoppdrag, er stort og voksende. Det bestilles svært mange nye fartøyer av denne typen. – Om ikke nybyggingen snart stagnerer, vil det bli for mange PSVer i markedet, sier GIEKs direktør for landanalyse og internasjonale forhold, Johan Mowinckel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

GIEK har bidratt med garantier for å sikre finansiering av en rekke PSVer, og følger derfor dette markedet nøye.

– Vi registrerer at mange fartøy ikke oppnår langsiktige kontrakter, og går til spotmarkedet i Nordsjøen, der det nå er rekordmange PSVer. En effekt av ubalansen er svake rater (leieinntekter) ved utleie av PSVer til oljeselskapene. Norske verft opplever økende konkurranse. Norskbygde PSVer anerkjennes for høy kvalitet, punktlig levering og bruk av avansert teknologi, men lavkostland som Kina og India leverer etter hvert også PSVer av høy kvalitet. Dette medvirker trolig til at den høye kontraheringen vil fortsette, sier Mowinckel.

Det kan se ut til at de svake ratene vil vedvare over en lengre periode fremover. Risikoen for mangelfull inntjening har økt. GIEK vil legge vekt på soliditet og finansiell robusthet til kjøper og ikke minst på skipets eller flåtens beskjeftigelse når nye søknader innenfor dette markedssegmentet skal vurderes. I løpet av årets tre første kvartaler har GIEK bidratt med eksportgarantier til 22 nye PSVer av i alt 33 nye skip. Verftsindustrien og de mange underleverandørene er, sammen med leverandørindustrien til olje- og gassvirksomhet, de største brukerne av GIEKs eksportgarantier.