MS «Birka Princess» i Stockholm i 2005 Foto: Jonas Bergsten / Wikipedia

TV-stjernen som endte på grunn

Historiske skip: Denne uken tar vi turen til et av våre naboland for å fortelle om det historiske skipet. Et skip mange nordmenn så ukentlig på TV2.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Såpeserien “Rederiet” ble sendt på TV2, og var produsert av SVT. Den handlet om familien og rederiet Dahléns og utspilte seg i hovedsak på rederen Dahléns kontor og ombord på skipet MS «Freja». Dette var den lengstlevende svenske såpeoperaen i historien, med over 300 episoder. 

Og det er skipet, «Freja», vi skal lære mer om denne uken.

Skipet het opprinnelig MS «Birka Princess», bygd av det finske selskapet Valmet og levert i 1986 til det Ålandske rederiet Birka Cruises. I 1992, 1999 og 2001 gjennomgikk hun større eller mindre ombygginger. Fartøyet var utrustet med fire Wärtsila-Vasa 12V32 dieselmotorer som hadde en effekt på 17 652 kW. Det gav skipet en toppfart på rundt 22 knop.

Da skipet var nytt var det bygget med plass til rundt 80 biler. Dette ble ved senere ombygginger fjernet, og man installerte i stedet flere lugarer. Det var da plass til rundt 1500 passasjerer, og ingen biler.

MS «Birka Princess» som ny i 1986 Foto: Holger Ellgaard / Wikipedia

I 2004 ble skipet satt inn på en to-døgns cruise-rute mellom fra Stockholm, til Turku i Finland og videre til Tallinn i Estland. I tillegg til et 24 timers cruise til Mariehamn. Dette var ikke noe suksess for rederiet, og det ble i januar 2006 lagt i opplag, før det i februar ble solgt til det kypriotiske rederiet Louis Cruise Lines for 35 millioner dollar.

Skipet ble sendt til Turku Repair Yard for å få bygget et utendørs svømmebasseng, samt utvide soldekket, før det ble sendt til Middelhavet. Skipet ble også omdøpt til MS «Sea Diamond». Det var forøvrig det andre skipet fra Birka Line som hadde endt opp i den samme flåten.

Går på grunn

Om ettermiddagen den 5. april 2007 gikk MS «Sea Diamond» på det godt kjente, og godt markerte, revet øst for Nea Kameni i nærheten av den greske øya Santorini. Skipet tok inn vann og krenget opp mot 12 grader til styrbord før det ble meldt at de vanntette dørene var stengt.

Fra forsøket på å redde MS «Sea Diamond» Foto: Wikipedia

Om bord var det 1195 passasjerer, mesteparten amerikanske og kanadiske turister. Det ble evakuert i løpet av en tre og en halv time lang operasjon. Fire personer ble meldt skadet. Noen av passasjerene, blant dem 77 studenter, ble evakuert via det gamle bildekket. Skipet ble senere trukket av grunnen og stabilisert.

Franske Jean Christophe Allain (45) og hans 16 år gamle datter Maud ble meldt savnet etter uhellet. Allains kone forklarte at lugarene deres ble fylt med vann da skipet traff revet, og at hun bare så vidt hadde kommet seg unna. Hun var ikke sikker på om datteren og ektemannen hadde kommet seg ut, fordi alt skjedde så fort. Parets sønn befant seg på dekk da ulykken skjedde, og kom fysisk uskadet fra hendelsen.

Hovedfakta MS «Sea Diamond»

  • Lengde: 142,9 meter
  • Bredde: 24,7 meter
  • Tonnage: 11 680
  • Motorer: 4 x Wärtsilä-Vasa 12V32 dieselmotorer
  • Fart: 22 knop
  • Besetning: 391
  • Passasjerer: 1537
  • Lugarer: 1537

Dagen etter grunnstøtingen tok dykkere seg ned for å søke etter de omkomne. Søket fortsatte frem til 10 april, uten hell. De ble aldri funnet. “Den svarte boksen” som inneholdt alt av kommunikasjon ble funnet 15. april.

19. juni 2007 ble rederi og kapteinen om bord ilagt et forelegg på 1,17 millioner euro for å ha forårsaket marin forurensing. Etter seks år med rettssaker ble kapteinen og en ansatt i forsikringsselskapet i 2013 idømt fengselsstraffer på henholdsvis 12 og 8 år.

Skipet sank til slutt og planer om å heve det er blitt forkastet fordi prisen er for høy, og det har vært diskusjoner om hvem som skal betale regninge. I 2017 bestemte Greske myndigheter at skipet skulle heves av miljø og navigasjonshensyns. Det er ikke gjort, og det fungerer i dag som et kunstig rev. 

Kilde: Wikipedia