Den nye hekktråleren skal leveres i 2020 Illustrasjon: Rolls-Royce Marine

- Trolig verdens mest avanserte fiskebåt

Rederiet Prestfjord fra Sortland i Vesterålen har bestilt en ny og fremtidsrettet tråler utviklet av Rolls-Royce Marine. – Dette blir trolig verdens mest avanserte fiskebåt, sier Monrad Hide i Rolls-Royce.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Vi er opptatt av kontinuerlig utvikling, og sørge for at flåten vår til enhver tid er så effektiv som mulig – både med tanke på miljø og fangst, sier Knut Roald Holmøy, administrerende direktør i Prestfjord AS.

- Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, sier Knut Roald Holmøy Illustrasjon Rolls-Royce Marine

Leveres i 2020

Den nye tråleren er arrangert for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker. I tillegg til design, skal Rolls-Royce levere en omfattende utstyrspakke. Gondan Shipyard i Spania skal bygge tråleren, med levering i 2020. Fartøyet blir det fjerde i rekken som Prestfjord får levert med Rolls-Royce-design. Det første, tråleren Sunderøy, ble levert fra det samme verftet i 2004.

I over 20 år har rederiet vært en pådriver for ny teknologi for hele fiskerinæringen, målet er alltid optimal utnyttelse av energi. Designet av den nye tråleren bygger videre på rederiets og mannskapets erfaringer med tidligere innovative løsninger.

Tråleren blir 77 meter lang, og har plass til 29 personer Illustrasjon: Rolls-Royce Marine

- Nok en superbåt

Tråleren er ca. 77 meter lang og har innredning for 29 personer, og det er lagt mye arbeid i å få sikre arbeidsområder. Innredningen – styrehus, messe, dagrom og lugarer er av høy standard. På det nye fartøyet vil alt av restråstoff bli tatt vare på.

- Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, og gleder oss til å få nok en superbåt inn i flåten, sier Knut Roald Holmøy.

Rolls-Royce skal blant annet levere skipsdesign, et batterisystem som regulerer for endringer i last og som er integrert i et hybrid fremdriftssystem. Sentralt i systemet er Hybrid Shaft Generator (HSG) som bidrar til reduserte utslipp. Det betyr at tråleren kan skifte mellom å operere diesel-elektrisk, diesel-mekanisk eller med en kombinasjon av begge. HSG-systemet vil operere i samspill med den nyeste Bergen B33:45 hovedmotor samt hjelpemotor, og Promas integrert ror- og propellsystem. Fartøyet får også permanent magnet trålvinsjer.