Designet er fra Møre Maritime.

To brønnbåter kontrahert ved Fiskerstrand

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marine Harvest avd. Midt har inngått avtale med Frøy Rederi AS, Sistranda for sitt brønnbåtbehov for 2017-2021. Kontrakten gjelder to båter på inntil 3500 m3.

Frøy Rederi har tildelt byggekontrakten for de to båtene til Fiskerstrand Verft på Sula. Nybyggene er designet av Møre Maritime, Kristiansund. Skrogene skal bygges ved Selah Shipyard i Tyrkia og det blir produksjonsstart allerede i løpet av juli.

Regiondirektør Ørjan Tveiten i Marine Harvest sier at Frøy Rederi AS ble valgt ut fra en anbudsprosess og de hadde gode løsninger til riktig pris. – Vi kjenner Frøy systemet gjennom samarbeid på bl.a. servicesiden og har tro på at dette blir bra, sier han.

Direktør Helge Gåsø i Frøy Rederi AS er meget takknemlig for å ha blitt valgt til denne oppgaven. – Vi synes det er hyggelig at de velger et lokalt rederi for dette oppdraget. Dette betyr mye for oss og vil resultere i 30 nye jobber, sier han.

Adm.dir. Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand Verft AS er stolt over å ha vunnet denne viktige kontrakten med Frøy Rederi AS. Verftet leverte i 2014 to avanserte fiskefôr lastebåter som opererer for Marine Harvest. – For oss er dette en meget viktig, stor og fremtidsrettet kontrakt i en innovativ og sterkt voksende havbruksnæring. Vi satser alt på å tilfredsstille Frøy Rederi AS og Marine Harvest på en best mulig måte, forsikrer han.

Mange norske leverandører er involvert i prosjektet og det kan nevnes bl.a. Bostek/MTU, Siemens, Helset, Heimdal, Cflow og Acel.

Fartøyene får en lengde på 84,60 m, en bredde på 16,00 m og lugarkapasitet på 14 personer. De har en motoreffekt på 4 x 1,450 kW og har to boksformede lastetanker med en kapasitet på 3.500 m3. Lastetankene er dimensjonert for 1,5 bar overtrykk for å kunne levere til høytliggende landanlegg. Fiskeutstyrspakken er svært moderne og basert på lukket teknologi som oppfyller krav til fiskevelferd når det gjelder sirkulasjon, oksygenering, filtrering, UV og RSW nedkjøling. Det er lagt stor vekt på miljøvennlige løsninger og utforming. Båtene er også forberedt for å møte fremtidens miljøkrav mht. utslipp av NOx og CO2 samt rensing av ballastvann.

Fartøyene skal leveres ultimo 2016 og primo 2017.