Miami havn Foto: Pixabay

Til Miami for første gang på lenge

For første gang på flere tiår vil Norske Maritime Eksportører (NME) arrangere en nasjonal paviljong på cruiseindustriens mest attraktive samlingspunkt, Seatrade Cruise Global, som arrangeres i Miami fra 9. - 11. april neste år. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Da bunnen falt ut av olje- og gassmarkedet i 2014 startet løpet for å finne nye markeder. For mange av NMEs partnere har det betydd omstillinger til blant annet å gjenoppta leveranser til cruise næringen, sier administrerende direktør Erlend Prytz i NME til Skipsrevyen.

Administrerende direktør Erlend Prytz i NME tror en deltakelse på messen vil lønne seg

For tiden har tre norske skipsverft kontrakter på leveranser av cruiseskip i Explorer-klassen, og den norske leverandørindustrien er blitt med for fullt. Men som navnet indikerer fokuserer NME på eksport, og medlemmenes gode rykte internasjonalt bør gi nyttig drahjelp i det kompromissløse cruisesegmentet.

-Vårt hovedfokus er å hjelpe medlemmene våre inn på de markedene som er viktige til enhver tid, og vi mener cruise er et slikt marked fremholder Prytz. 

Han tror ikke det nødvendigvis kommer rene kontrakter ut av selve messen i 2019, men det er viktig å vise seg frem.

-Men det er klart at har du vært i bransjen lenge, og har et navn, så kan det komme konkrete kontrakter ut av det, sier Prytz.

Flere store norske aktører som blant annet Jotun og Kongsberg vil delta på messen. Men også flere nye aktører vil være til stedet.

Vil prøve å skille seg ut

Årets messe ble arrangert i mars, og er en av de desidert største i 2018. Den tiltrakk seg utstillere fra hele verden. Da er det kanskje viktig å skille seg ut?

-Jeg har tro på at vi skal få til et veldig bra norsk paviljong som skal skille seg ut ved at vi står sammen med Cruise Norway, og destinasjonene. Vi håper i tillegg å få med oss andre klynger som kan bidra til å løfte dette, samtidig som vi legger opp til en klar norsk profil med norske utstyrsleverandører. Man skal huske på at norske leverandører står for innovasjon, kvalitet og ikke minst veldig bra service og etter-marked, avslutter Prytz.