Hugo Strand (tv.) fra Fitjar verft og Halvard Aas fra Aas Mek er bekymret for verftenes inntjening. Foto: Sigbjørn Larsen.

Taper store penger

Flere norske skipsverft taper store penger. Nå vil de dele risikoen med flere, og reforhandle 20 år gammel avtale med rederiforbundet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hugo Strand fra Fitjar Mek. og Halvard Aas fra Aas Mek. er bekymret for verftenes inntjening. Norske verft har nok å gjøre, men marginene er for dårlige, hevder de. Det skyldes i hovedsak to ting. Arbeidskraften er for dyr og det er ubalanse i risikoforholdene i Skip 2000-kontrakten som ligger til grunn for nybygging av skip ved norske verft. Nå vil interesseorganisasjonen Norske Verft reforhandle deler av Skip 2000.

- Det har skjedd mye på 20 år i norsk skipsbygging, sier de. Ikke minst innenfor innovasjon og underleverandører. Når noe går galt så er det verftene som sitter med regninga. Nylig måtte Havyard ta et tap på 100 millioner. De store verftene som Vard, Simek og Kleven har måttet tåle store tap på flere nybygg. Dette rammer bare verftene og ikke for eksempel designselskap og utstyrsleverandører som kan være årsken til forsinkelser og problemer sier de. Skip 2000 er en bransjestandard som er 20 år gammel. Standarden er fremforhandlet av advokater på begge sider mellom oss og rederiforbundet. Nå er tiden kommet for revisjon, sier de.

Større forståelse for skipsverftene i samfunnet

- For arbeidsfolk er det gode tider, men verftene må tjene penger for at vi skal være i business om ti år. Vi må ha penger til å fornye oss, til å forbedre infrastruktur, til å utvikle fagarbeidere, til å markedsføre oss. Vi må se litt bredt på det her med kunder, leverandører og designere og skipsverft. Det har skjedd en holdningsendring i samfunnet. I motsetning til for ti år siden så er det i dag en mye større forståelse for at skipsverftene er viktige. Du ser det i Danmark, i Finnland, i Sverige og Tyskland hvor verftene har slitt hvor viktige de er for ringvirkningene i hele samfunnet. Det rammer underleverandører, finansinstitusjoner og adviokatkontor. En verftsarbeidsplass utgjør fire, fem andre årsverk i samfunnet. Når der er sagt så finnes det jo også verft som gjør det kjempebra. Aas Mekaniske har jo vært enestående innenfor sitt segment som er brønnbåter til havbruksindustrien. 

Vil reforhandle 20 år gammel kontrakt

- Vi kjører på vårt eget design og vi har skaffet oss en solid erfaring med bygging av brønnbåter, sier Aas. Vi holder oss til en nisje som vi kjenner godt. Vi har god erfraing og vi kjenner prosjektene veldig godt fordi vi utvikler og designer selv sier Aas. i de siste årene har det vært veldig fokus på den grønne linjen. Batteridrift, elektrisk fremdrift og landstrømanlegg. Hydrogen begynner å utvikle seg. I den prototypeutviklingen så er det alt for stor andel av risikoen på uttesting og bygging som faller på verften. Det må bli en mye bedre og mer rettferdig fordeling av risikoen på de ulike aktørene mellom utstyrsleverandører, verft og designselskap enn hva tilfellet er i dag. Det er mye som har skjedd på 20 år og kontrakten mellom verft og rederier må rett og slett moderniseres og tilpasses dagens teknologi og dagens problemstillinger. Dett er en prosess som vi nå har startet og som vi vil initiere sier Strand og Aas.